lørdag, april 09, 2011

Middagstips: SAUSEKJØTT



Hjemme hos oss deler vi på middagslaging, men hvis jeg skulle delt oss inn i kategorier så ville jeg puttet Preben i helgematbåsen, mens jeg selv er mere husmannskostlager. Jeg er en racer på kjøttkaker og fiskeboller. Spekkesild er en klar favoritt (som aldri blir servert på grunn av søring-husbond). I dag er husbonden og Celine på kino, og da trør jeg til og lager sausekjøtt til dem. Sausekjøtt er min farfars favoritt og kan lages på mange måter. Farfaren liker å bruke fårikål kjøtt, mens i dag lager jeg det med lammekoteletter.

bilde fant jeg på en dansk nettside jeg ikke finner igjen. Mine egen mat er ikke ferdig, men kanskje jeg legger ut bilde senere.
Slik gjør jeg:
Bruner koteletter på begge sider og kryddrer med salt og pepper. Legger de til side.

Lager brunsaus. Jeg pleier å smelte 3 ss margarin og ha i 3 ss hvetemel. Lar det surre litt i stekepanna til det blir nøttete, men ikke svidd. Har oppi en literkraft. Kanskje du har kraft fra bein eller gjør som jeg: en liter vann med to buljongterninger. Ha i en halv hakket løk, liten klunk worcestershire sauce og litt
ketsjap manis. Noen ganger trenger man også litt sukkerkulør for å få nok farge på herligheten. La sausen koke opp, før du setter den plata på en eller to og legger kjøttet i sausen. La det hele trekke på plata til du synes det ser greit ut. (har aldri tatt tiden)! Serveres med poteter og grønnsaker-perfekt mat å servere gamlinger eller spise selv.

Denne uken har vi satt opp ukemeny for å slippe å bruke tid i butikken etter jobb. Hvis jeg husker rett blir neste uke slik:
søndag: elgsteik fra skjomen
Mandag: kjøttkaker (lager de søndag)
Tirsdag: fiskeboller
Onsdag: fersk fisk fra fiskehallen
Torsdag: løvstek (må gå raskt for Celine skal på gym kl 17)
fredag: taco

Ser det er i overkant mye farsemat, men det får duge denne uken. 

Christine

2 comments:

Fru Wonka sa...

Takk for middagstips! Dette er det lenge siden jeg har laget, så dette kommer nok til å stå på menyen i nærmeste fremtid her i huset også.
Følger bloggen din fast og det har jeg gjort siden reportasje i Kamille. Du var faktisk min inngangsbillett til bloggverden:) Så tusen takk! Har funnet mange gode tips og inspirasjon siden den gang! Så atter en gang tusen tusen takk!

Anna Linnea sa...

Kjempe lurt med ukesmenyer, sparer både tid og penger på å slippe å dra på butikken hver dag ;) Og så herlig å slippe å tenke ut hva man skal ha til middag i siste liten!

Og jeg sier som Fru Wonka sa: Takk for tips og inspirasjon :)