onsdag, april 06, 2011

Ny dag- nye muligheter

God morgen hvitstil lesere. Tenkte jeg skulle få lagt ut oppskriften på eplekaka jeg bakte med Celine.
Her er den:

EPLEKAKE I LANGPANNEFORM
DU TRENGER:

500 g smør
500 g sukker
8 egg
500 g hvetemel
3 ts bakepulver
3 ts vaniljesukker



Fyll/topping:
5 epler massevis av epler
perlesukker
kanel
Skrell og kutt opp eplene. Jeg legger de i vann medsitron og kanel sånn at de ikke blir brun og ekkel- bare husk og tørke de veldig veldig godt før du stikker de i kaka.
Kutt margarinen opp i terninger og hiv det i kenwooden. (det er lettere å lage kaken med kjøkkenmaskin enn håndmixer) Ha i sukker og kjør til kremen er hvit og luftig. (det er kjedelig å vente, men det blir bedre resultat) Etter det langt om lenge blir en fin krem kjører du i ett og ett egg og pisker godt hvert egg inn i røra. Jeg klarte 8 egg uten at røra skilte seg!
Rør i mel og bakepulver/vaniljesukker. Ha i form (20 *30). Stikk i uante mengder epler. Stekes på 190 grader i nesten en time. Jeg måtte dekke toppen og steke ekstra fordi eplene gjør kaken fuktig.


Nytes med vaniljeis for dem som ikke har barn som hadde spist opp hele isen!




Nå: 
Opp og på jobb, tror jammen jeg skal avslutte ett syprosjekt jeg har satt i gang.
Senere:
Celine skal på sitt alle første venninnebesøk etter barnehagen i dag. Hun var sprekkeferdig i dag tidlig da hun skjønte at dagen endelig var her. For husbonden og meg betyr det en ettermiddag alene, og da går vi jammen ut og spiser! 


Christine


PS:
jeg arrangerer påskeaften for mine venner i år, og jeg tror vi kan bli 14 stykker til bords på kvelden. Hva lager man til så mange?(tre retters minimum) Menyforslag? Må ikke være for avansert, for på dagenskal vi ha barnas dag ute, og da blir det nok endel planlegging og organisering til det også!
Kom med forslag!





25 comments:

Jansson bygger hus sa...

Hei! mat til mange ja, det er ikke alltid lett. jeg vil foreslå noe du kan lage i stand dagen før, så får du bedre tid på lørdagen. Dette kan f.eks være svinefile, elgestek, kylling som stekes for så legges i marinade. Disse er veldig gode kalde! Og da er det "bare" å slenge sammen god salat og en potetgrateng på lørdagen. (Gratengen kan også lages dagen før)Ellers kan du jo lage en stor og god gryte med rødvin, kjøtt, tomatpure og masse annet godt. denne kan også lages dagen før. dessert som kan forberedes er f.eks Panna Cotta.

Lykke til med forberedelser :) Og ha en god dag!

M sa...

Hei, ett tips er mat som kan lages flere dager før, som biff bourguignon, kan lages 2 dager før og stå kaldt og bli enda bedre! Veldig godt til potetstappe med sennep og evt arpargesbønner som er fort gjort å frese i hvitløk,smør og sitron. Etter en slik middag er det godt med noe lett eller syrlig til dessert som en sitron panna cotta. Dette http://www.nrk.no/programmer/radio/nitimen/1.869847 er en fantastisk kake som også er best etter noen dager. Hilsen Lena

Anonym sa...

Jeg ville satset på langstekt lammestek/lår. Tilbehør: potetgrateng eller fløtegratinerte poteter, salat eller ovnstekte rotgrønnsaker... Til dessert: den herlige eplekaken du viser på bloggen din i dag... Kanskje med is og/eller bærsaus... Lykke til, blir sikkert vellykket uansett!

Anonym sa...

http://charls-detbestejegvet.blogspot.com/2011/04/dobbel-panna-cotta-blodappelsin.html Denne til dessert, men med vanlige appelsiner - for å få noe gult.

Lam er vel nesten obligatorisk? Langstekt med tilbehør som gjøres klart og varmes opp før servering.

Forrett kan du jo ha så mangt. Hvorfor ikke sjekke Trines matblogg, kjøkkentjeneste el for inpirasjon? =)

Anonym sa...

Baccalao!

Anonym sa...

Så koselig med vennegjestebud!
Fersk asparges med en god skinke og/eller en deilig saus er en enkel, grei og veldig god forrett. (synes jeg)
Lammesugo er en velsmakende gryterett hvor det meste kan tilberedes dagen før: http://www.matprat.no/gjester/gjesteoppskrifter/lammesugo/
Som dessert er Pavlova med masse deilig frukt og bær en favoritt hos oss. Også her kan det meste gjøres i stand på forhånd, men selve "monteringen" må gjøres like før servering.

Nora, Paul og Astrid sa...

Ka med å engasjere gjestene til at noen lager forrett og noen lager dessert? Er jo for galt at dåkker skal ståf for hele 3-rettern. Jeg kan lage uansett <3

Monicas sa...

mmmh......kjente jo at du hadde baka...jeg har og bakt en eplekake i dag, brød i ovn, og knekkebrød som skal i ovn.....
jeg er veldig gla i elgskav med en goooo og kremete viltsaus..er ikke itvil om at du finner noe snaddergodt å lage...koselig her som alltid

Anonym sa...

Tapas- ungene vår elsker det, kyllinsspyd, kjøttboller salat og foccacia brød!

Anonym sa...

Potetsuppe til forrett, veldig enkelt og veldig godt. Lammelår med grønnsaker (er i min verden ikke nødvendig med potet. Den smaker jo ingenting!) Kesam vanilje med varme bær til dessert

Anonym sa...

Absolutt bacalao :) nydelig og super enkelt. Kan lage til alt på forhånd!

Photo-Me-Life sa...

Eplekaken så knallgod ut, kanskje jeg skulle prøve en dag. Jeg var jo en mester i å bake eplepai for noen år siden, så mulig eplene er grei mot meg. (har ikke så store bakeferdigheter)

Ingrid Jeanette Lomeland sa...

Helt enig med anonym, tapas, gjerne med lammekjøtt. Enkle retter som kan lages dagen i forveien.

Husk påskeeggjakt for de minste :P

Englehagen sa...

Eplekake så godt ut,nam :) Hva med tapas ? Da kan du lage ferdig alt dagen før og bare varme opp det som skal varmes like før gjestene kommer.Tapas er jo kjempegodt og alle finner jo noe de liker på et tapasbord.
Ikke akkurat en treretters,men man an jo ha dessert etterpå alikevel.
Lammestek er også enkelt og kjempegodt.Baconsurret kyllingfilet eller svinefilet er også enkelt og godt:) Ha en koselig middag med mannen :)

Anonym sa...

Gjør det enkelt og godt! Kjøp ferdig lammestek fra Kuraas - den er god. Lag en god saus til, gjerne med ørter. Server med en ratatouille, og for eksempel klyftpotatis. Men egentlig holder det med en ratatouille - godt og nyttig med masse grønnsaker og kan med fordel lages dagen før. Dessert: er stor sjokoladefondant kake med vaniljeis - aldrig feil. Eller prøv en svensk "Gino"- banan, jordbær og kiwi med hvit sjokoloade over som varmes litt i ovn. Serveres med vailjeis. En gammel klassiker men såå god! :) Oppskrifter? Google.. ;)

Lykke til!

- Johanna

Anonym sa...

..glemte jo at du ønsket forrett og. Foreslår laksetartar i noen variant. ;)

- Johanna

bentemor sa...

jeg skal også ha venner på 3 retters i påska- på hytta uten steikovn. så det blir vårruller til forrett, fiskegryte med amadinepoteter og grønn salat og som avslutning pannacotta til dessert. kanskje jeg sløyfer panacottaen og deiser på med en irish coffee i stedet. synes det ofte kan gjøre seg til desert. velkomstdrink blir cosmopolitian i ekte sex og singelliv stil.. he he. ha en henrivende flott påske. gul klem fra Bentemor

bentemor sa...

vårruller fiskegryte og irish coffe, det blir min meny i vennerlaget til påske. tror jeg.
gul påskeklem fra bentemor

M sa...

Ser at feil link kom ut i forrige kommentar, her er kaka! http://www.nrk.no/programmer/radio/nitimen/1.869847 Hilsen Lena

Unknown sa...

Hei,

vet du hvor "Mor i Nord" fikk tak i babyteppet? Skal selv ha barn i oktober, og synes det teppet er det nydeligste jeg har sett.

Takknemlig for svar!

Mvh
Mia

Feeling good by H sa...

Hei Christine!
For lenge siden skrev jeg til deg om Gripsholmhus, kan du huske det? Jeg vil anbefale deg å prøve min treretters, som jeg nylig vant Menys konkurranse; Vinn en mesterkokk hjem til deg med. Du finner link til den på bloggen min,eller ved å gå inn på Menys hjemmeside!
Lykke til uansett!
Hanne

FruRygh sa...

Nå er ikke jeg den store kokken, men har vel likevel noen forslag å komme med:

Forrett: kamskjell med blomkålpurê. Event skinke med asparges eller mango.
Middag: Lammestek eller lår med fløtepotet, rosenkål og en rotpurê.
Event kalkun med ris/potet, druesalat, grønn salat, fløtesaus og ferske rundstykker.
Dessert: Creme brulee med bringebærsorbet. Ett annet alternativ er som flere ganger anbefalt panna cotta med jordbærsaus og litt friske bær.
Gele med vaniljesaus eller pinneis til barna. Av egen erfaring er det enkle også det beste til de :)

Lenemor sa...

Så kjekt med påskebesøk! Alltid kjekt å samlast med masse god mat. Eg hadde galant hoppa over forretten og servert Bacalao til hovudrett. Med masse oliven og heimebaka olivenbrød. Eit rikelig dryss av frisk persille, og gryta rett på bordet. Til dessert sjokoladefondant med vaniljeis og varme bær. Eg brukar den frosne skogsbærblandinga. Hiv dei i ei panne med eit godt dryss melis, og kokar opp. Har du lyst å ha god tid så bruk sjokoladefondant-pakken frå Gaute. Virkelig god!! Lykke til <3

Silje sa...

Lag et stort og fint lammelår! Perfekt til sånne anlednnger da det kan stå i ovnen i maaaange timer på svak varme, og desto lenger det får stå - desto bedre blir det :) Ovnsstekte rosmarinpoteter er også enkelt og er lett å lage til så mange.

I england liker de en yoghurtdressing med mynte til lammet sitt, kanskje dette kunne vært verdt et forsøk? Denne kan fint lages dagen før.

Enig i det flere andre sier: Kjør på med eplekake og is til dessert :)

Til forrett kan du alltids gå for en kremet gulrotsuppe e.l. :)

Dorteas lille verden sa...

Åhh venneselskap blir helt sikkert toppers:) Lammelår vil nok smake utmerket, men hvis du øsnker å kjøre en lit annen vri anbefaler jeg Quesadilla til forrett (tortillalefse med seranoskinke, jarlbergost og vårløk), Hot kyllingsuppe (fra tine.no, og hjemmelaget foccacia) som hovedrett og sjokoladefondant og is til dessert. Enkle og supergode retter! Lykke til:)