søndag, april 22, 2012

Karamellpudding og Andørja freeride

I alle år har jeg fryktet den. Ikke min greie har jeg bare tenkt, men så plutselig er man i situasjoner der man bør spise og ikke har muligheten til å si at man ikke liker.  Så var det ikke så værst likevel....ja kanskje til og med godt......supergodt

I går var andre gang jeg prøvde meg på karamellpudding, den ble så god at jeg faktisk må dele min oppskrift.


Du trenger:
2 dl sukker til formen
3 dl fløte
6 dl melk
3 ss sukker
1 vaniljestang
8 egg

Slik gjør du:
Hell  (2 dl) sukkeret i en stekepanne, og la sukkeret smelte før du heller det over i formen(vær sikker på at formen rommer 1,5 l). Pass på at alt er flytende, men ikke la det bli brent. Vipp formen litt frem og tilbake slik at det fester seg knekk over alt langs kantene. Sett formen til side.

Ha melk og fløte i en kasserolle og strø de tre ss med suker i bunnen av kasserollen. (sukkeret beskytter melken og fløten fra å svi i bunnen. Skrap frøene ut av en vaniljestang og ha frøene og stangen i  kasserollen med melk. La melken koke opp- ikke rør i kasserollen før det koker- sukkeret beskytter mot brenning. Kjøl ned. Knekk eggene og rør de sammen veldig lett. Unngå å få luft i eggemassen. Hell litt etter litt melkeblanding i eggemassen og rør forsiktig. Sil blandingen oppi formen som har knekk langs kantene(for å få vekk eggehvitetråder). La stå på benken i minst 10 min før du setter den i ovnen. Stekes i vannbad på 120 grader i ovnen. 2 timer.(ha vann i en langpanne og sett formen oppi der)
Puddingen må kjøles i 24 timer.
Når puddingen skal ut setter du formen i litt varmt vann og skjærer litt langs kantene. Snu formen på ett fat med kanter så sausen ikke ender på gulvet :D

Husbonden min var på guttetur i begynnelsen av påsken og han viste meg noen bilder som jeg bare må bringe videre. Andørja Freeridekonkurranse og Nord Norge på sitt beste. Gutta ble fløyet opp på toppene med helikopter og kjørte ned stupbratte fjellsider i kanonvær!
Bildene er tatt av Rune Dahl  www.runedahl.no



Stilig han der husbonden min <3

Christine

PS: 17.maisløyfer på tur ut i hvitstilbutikken




4 comments:

Anonym sa...

Nydelige bilder fra Prebens eventyr!

Jeg lager karamellpudding, som også smaker himmelsk, men det blir helst bare tradisjon i romjul/nyttår.

Ha en fin kveld!

ACklem

salige lavendel sa...

Har også en oppskrift på karamellpudding som jeg har brukt noen ganger. Men tror jeg vil prøve denne neste gang. Visste ikke at sukker i bunnen av kjelen kan beskytte melken mot å brenne seg i bunnen, det var interessant!! Jeg har heller ikke rørt så veldig forsiktig, skal gjøre det neste gang. Fikk lyst å lage det med en gang, men har ikke melk..Takk for at du deler oppskrift!

Anonym sa...

kan du lage sløyfer med stikk? har ei jente som nekter og bruke noe annet en stikk. elsker sløyfene dine.

Ann Christin sa...

Hei.

Sååå artig med bilder heimanna!! :) Jeg kommer fra Andørja, og fikk rent hjemlengsel av å se de flotte bildene! Fantastiske fjell, håper mannen din hadde en uforglemmelig opplevelse!
Følger med på bloggen din, og skal definitivt innom butikken din neste gang jeg er hjemme.
Ha en finfin kveld.
Ann Christin