torsdag, mars 07, 2013

Pappas spesialitet: Mørke danske brød

Mornings!
( i dag er jeg trøtt etter gårsdagens jenteklubb må nevnes- men det er så absolutt verdt det)
Det er mange rundt om i Narvik som baker brød etter pappas oppskrift. Det får jeg stadig høre. Mens han levde spiste jeg dem aldri, for mørke brød var ikke min ting. Nå er det blitt min ting, og for litt siden fikk jeg oppskriften til dette brødet hos min tante. Det som er litt gøy er at det ikke akkurat er noe hokkus pokkus med det brødet- og det som er enda artigere er at det baserer seg på en ferdigpose!
Men brødet er godt som bare det- og jeg spiser det ofte til lunsj.



Oppskrift på Stigs Danske Rugbrød

1 liter vann
1 pose dansk rugbrød (rema har)
3 dl helkorn hvete- legges i kokende vann kvelden før
300 g sesamfrø
300 g solsikkefrø
300 g havregryn
1 ts salt
75 g gjær
3 ss sirup (akkurat det punktet modererer jeg litt)

Kle 2 el 3 former med bakepapir. (kommer ann på form str.)
Stekes ved 170 grader i 45 minutter- Ta ut av form og stek videre i 15 min

I går var jeg fri for sesamfrø, så da ble det gresskarkjerner.

Disse brødene smuldrer ikke!

Christine



Mor i Nord og Pappa


8 comments:

Kine sa...

Mulig jeg er skikkelig uviten her.. Men den som ikke spør, får ikke svar, hehe. Kornene legges i kokende vann? Mener du da at en koker vann, legger kornene i og lar di ligge mens vannet blir avkjølt? Eller skal kornene kokes noe på platen i tillegg?

hvitstil.com/Christine sa...

Hei Kine. Fint at du spørr. Jeg koker opp litt vann i vannkokeren og heller over helkornene. De står sånn minst overnatta. (For å unngå knekte tenner gjetter jeg)

Divamamma sa...

Herlig! Takk for supert tips.

Anonym sa...

Takk for kosli blogg
Trøtt i dag jeg og. Var på symøte med jentene igår, alltid kos d.
Denne brødoppskriften skal prøves i ettermiddag. Dansk rugbrød har jeg kjøpt tidligere, å gjort d sånn d står på pakken. Men du mener at dette skal tilsettes/gjøres i tillegg?

Må bare spørre jeg å, hehe. For sikkerhets skyld. Takk for tips!
Ha en fin dag, i d fine lyset.

Anonym sa...

Takk for kosli blogg
Trøtt i dag jeg og. Var på symøte med jentene igår, alltid kos d.
Denne brødoppskriften skal prøves i ettermiddag. Dansk rugbrød har jeg kjøpt tidligere, å gjort d sånn d står på pakken. Men du mener at dette skal tilsettes/gjøres i tillegg?

Må bare spørre jeg å, hehe. For sikkerhets skyld. Takk for tips!
Ha en fin dag, i d fine lyset.

stallnilsen sa...

Brødene høres gode ut, så koselig og se bilde av pappan din, vi snakker ofte om den snille mannen æ og Gunnar.

Lisbeth :)

hvitstil.com/Christine sa...

Jeg vet ikke hva som står på pakken, jeg gjør sånn som beskrevet i innlegget- bare litt mindre sirup

Julia sa...

Takk for godt tips! Skal prøves=)