tirsdag, april 01, 2014

Dette kan redde liv!

For snart seks år siden ble min familie rammet av en tragedie. Pappa fikk tidlig en morgen før jobb hjerteinfarkt på hytta. Hytta ligger 25 minutter å kjøre fra sykehuset i Narvik. Mamma er godt trent i førstehjelp (av selveste Mats Gilbert) og utførte førstehjelpen selv. Hun fikk varslet meg over telefon og speeddial- og ropt noen beskjeder mens hun alene prøvde å redde pappa. Sykebilen var på vei.
Jeg bodde for tiden på Nesøya- så det var lite jeg kunne gjøre. Jeg ringte sykehuset og ba dem gi ambulansen beskjed om nøyaktig hvor ambulansen skulle kjøre og ta av fra hoveddveien. Beskjeden jeg fikk var at sjåføren kjente til både pappa og hytta- så det skulle gå fint å finne frem. Likevel vet jeg hvor vanskelig det kan være å vite nøyaktig hvor man skal- kanskje spesielt på denne veien og hvis det er noe tid siden man var der. Derfor ringte jeg til noen naboer og ba dem stoppe ambulansen om den skulle kjøre feil.

Ambulansen kjørte desverre feil- hvor langt vet jeg ikke- og om det hadde noe å si for om pappa kunne overlevd-tvilsomt, men mamma kunne fått hjelp med sitt arbeid tidligere. Det tok nesten 50 minutter før de var på stedet.

Dette kan vi ikke gjøre noe med nå, MEN vi kan være forberedt på at vi kan trenge hjelp igjen. Husbonden har akkurat vært på førstehjelpskurs og lært at det finnes noe som hete nødkart. Alle burde gå inn på KARTVERKET og følge oppskriften til hvordan du kan få din egen nødplakat med dine egne koordinater.



Christine

6 comments:

stallnilsen sa...

Å ja, æ husker godt den grusomme dagen da vi fikk beskjed om at pappan din og vår fastlege var godt bort, vi fikk sjokk, for han hadde vært vår lege i alle alle år, vi fulgte han da han flyttet fra Ankernes og til lege kontoret i byen, og vi kjente han kjempegodt og han var verdens snilleste og koseligste lege og mannen min hadde god kontakt med han privat og.

Så ja, dette kan redde liv.

Lisbeth :)

hvitstil.com/Christine sa...

Så godt å lese Lisbeth ❤️

Pink lady sa...

Tusen takk for tips! Da har jeg lagd til begge feriehusene våre, hvor ingen av dem har gateadresse :)

Livet er skjørt. I sist uke fikk vi selv melding om alvorlig, plutselig sykdom i nær familie. Heldigvis ser alt ut til å gå bra, men vi fikk alle en påminnelse om hvor brått alvorlig sykdom kan inntre.

Klem Pink lady

Lisa sa...

Så trist å lese at du mistet pappaen din på den måten. Og så godt det finnes slike apper som kan være med på å redde liv!!

Anonym sa...

Trist det med pappaen din:( hjelp er det 6år siden da begynner det å bli noen år jeg har fulgt bloggen din:) ha en fin dag :) elsker den nye stilen din hjemme!!

Anonym sa...

Vi har en slik foliert plakat med gps koder til hytta vår på Dovrefjell, henger i gangen i sikringsskapet, trygt å vite, har hatt denne i noen år allerede :)

Gleder meg til å se bilder fra barnedåpen, lykke til på søndag!

Varm ACklem