tirsdag, september 04, 2012

Skrekk og gru: til advarsel.

Etter å ha levert husbond på jobb og Celine i barnehagen dro jeg hjem for å svare på en hastemail. Siden Isabella hadde duppet i bilen la jeg henne på rommet til storesøster og satte noen leker foran henne. Jeg satte meg til datamaskinen utenfor rommet for å svare, og plutselig hører jeg et brak oppfulgt av flere brak, og jeg skjønner at Isabella har kommet seg til trappen.
Lille Isabellaen min trillet ned hele bratte trappen. Vi ble like redde begge to tror jeg, men vi kom oss i bilen og fikk hastet til doktoren.  Alt så bra ut med Isabella og doktoren fikk beroliget meg også.
Isabella i nysmekka si fra HTH
Det gikk bra denne gangen, men nå har vi lært.
I dag skal jeg barnesikre hjemmet. Vaskemidler skal flyttes opp, trapper og vinduer skal sikres.
Er det noe annet jeg skal gjøre for å sikre barna i hjemmet?
Er ditt hjem sikkert?

Christine

17 comments:

Unknown sa...

for en ekkel episode :( Bra alt gikk bra tilslutt

hvitstil.com/Christine sa...

Yes, og håper noen andre kan lære av mine feil og sette opp porten FØR det skjer!

Monica fra Moxas Univers sa...

Åhh... kan skjønne dere ble redde! Det er så fort gjort! Da mellomste var liten sto jeg opp tidlig på morgenen.. Han krabbet rundt beina mine og jeg sto med ryggen til å smurte på ei brødskive. Det jeg ikke tenkte på var at oppvaskmaskinen var åpen. Han krabbet inn og tok tak i en kniv i bestikkskuffen! noe som resulterte i at han nesten skar av seg fingertuppene.. Jeg fikk helt panikk!! Det var mye blod og alt så veldig ikke ut. Men på sykehuset sa de til svigermor da hun kom at; Det går bra med lillegutt.. men det er værre med mora! hehe.. så det gikk heldigvis bra for oss. MEN.. tenk hva som kunne hendt!

Lykke til med barnesikringen ;)

Masse klemmer fra Monica

Vibeke / Mammas Hus sa...

Uff så ekkelt! :/

Eneste sikring vi har hatt er på toppen av trappene og på skapet under vasken.
Under vasken har vi bare søppel, alt av vaskemidler o.l står i øverste hylle i et annet skap, eller på vaskerommet i kjelleren.

Nede i trappa har vi valgt å ikke ha sikring og det har ikke vært noe problem med Hedda.

*stor klem*

Anonym sa...

Uff, det var sikkert en forferdelig opplevelse! Enda godt at det gikk bra med Isabella!
Jeg har drevet familiebarnehage, og da ble jeg pålagt å skru fast alle bokhyller, skjenker osv. Har valgt sikre en bokhylle og vitrineskapet nå også. Vet jo aldri om barna kommer på at de skal hente noe høyt oppe og klatrer i hyllene. Det kommer vel litt an på barna du har i hus, men jeg synes det er greit å være på den sikre siden:)
Lykke til med barnesikringen!

Klem Marit

Emidoras verden sa...

Uff av meg!
Godt det gikk bra med lillejenta :)
Foruten trappesikring og oppbevaring av farlige væsker og vaskemidler høyt, hadde vi også komfyrbeskyttelse og lokk til stikkontakter en periode når ungene var små.
Hvis du går inn på www.sikkerhetsbutikken.no, finner du en del produkter for sikring av hjemmet.
Et helt risikofritt hjem for man vel aldri, men man kan sikre de mest utsatte områdene:)
Klem.

Mitt hjerte sa...

Huff, stakkars lita som ramla og stakkars deg! Kjenner igjen den følelsen. Vi har hatt ulike barnesikring for hvert barn da de har vært så forskjellige. Det som alltid har vært sikkret er trappen, medisinskap( kurv) høyt oppe i et skap, vaskemiddler øverste skap, seler i matstolen og noe skap sikring!
Godt det endte bra med lille snuppa di, lykke til med sikringen:)



Anonym sa...

Så godt at alt gikk bra. Det mange ikke tenker over er at bokhyller og andre reoler MÅ festes til veggen. Barn blir ofte fristet til å klatre og det ender ofte tragisk med at de får reolen eller hyllen over seg. Festes til veggen enkelt. Lykke til:-)

Anonym sa...

åå, bra at alt gikk bra! :) tips: til vaskemidler o.l. som ikke er plass til oppe i høyden, men må has f.eks under vasken- putt alt i sånner bokser fra clas ohlson! det er sånner bokser i alle slags str med åpne/lukke greier på hver side utenpå lokket! :) og i tillegg vil jeg anbefale ALLE å flytte persienne snorer opp i høyden (evt. klippe de kortere) slik at ikke ungene henges i de. (ja, dettte skjedde faktisk for et par år siden i en barnehage, ungen døde). kattenett, stikkontakt sikring, peisgitter... :) lykke til uansett! :)

Anonym sa...

Uff så vondt å høre!
Godt alt er bra med lille Isabella og også deg, Christine!

Begge våre barn har også falt ned deler av trappen,
det er en veldig skremmende opplevelse, men går oftest bra, heldigvis!

klem til deg

AC

ida sa...

Hei
Ja her er lille frøkna på vei opp trappene så fort døra til gangen er oppe, så planen er å lage en grind.. men så var det det dere med til da liksom :/ ups. ellers går det hardt utover kattematen her i huset, huff..
en får virkelig vondt langt inn i kroppen når man hører de faller slik, vi hadde noen episoder når hun begynte å reise seg at hun slapp seg og gikk med ansikte først rett i gulvet, ikke gøy for verken mor eller barn...
-klem fra Ida-
www.imittlillehus.blogspot.com

Silje sa...

Huff! For en ekkel opplevelse. Så godt det gikk bra, slike ting skjer fortere enn man aner.

Det beste tipset jeg kan gi, som ikke er fullt så åpenbart som å sikre trapper, vinduer osv. Er å sikre bokhyller og skap. Tanteungen min på 2 år fikk en enorm tv-seksjon over seg da hun klatret i den. Dette var en solid og stabil sak, og foreldrene tenke aldri over at den faktisk kunne velte... Heldigvis gikk det bra med jenta, og da gjorde det ingenting at TVen, stereoanlegget og bryllupsserviset ble knust ;)

Så uansett hvor stabile bokhyller og skap virker: Skru dem fast til veggen!

En annen ting er å passe på hvor man setter kaffekanna, den åpnes lettere enn man tror...

Norwaystyle sa...

Stakkars liten, og stor som var vitne. Da vi flyttet var vår minste så flink til trapper st vi ikke skrudde opp trappegrind. At han valgte å kjøre på gravemaskinen sin på 'bilveien' ned trappa, kom som en overraskelse. Han krasjet midtveis, og fikk et 'stolpeavtrykk' midt i hele fjeset. Ellers tror jeg vi har vært flinke. Jeg har vært nøye med å fjerne små leker med tanke på kvelning. Jeg går aldri fra grytene. Gjentar farer i verden til det kjedsommelige. Heldigvis har jeg barn som hører etter. Vi har forresten veldig lik smak når det gjelder navn. Jenta vår heter Celina, og hadde vi fått ei jente til var navnet Isabella :-).

Anonym sa...

Usj- godt at det gikk bra med Isabella!!!! JEg har grind oppe og nede, og "låser" på toalettskålene. Ellers er hun ganske lite interessert i skuffer og skap, bortsett fra skapet hvor hun finner kjeks. Om du vil kan jeg svippe innom IKEA og kjøpe diverse enkle "låser". De vi bruker er derifra. De har dobbelsidig tape som feste og fungerer godt. Altså ingen skruing og lett for mor og sette opp på toalettet, skap og skuffer. Og åpnes lett for en voksen. Let me know! Ha en fin dag vakre du!
Klem Marthe fru Lind (",)

Trine sa...

Det er en forferdelig ekkel følelse! Mistet selv lillemor ned fra stellebordet da hun var på samme alder som Isabella. Her har vi begynt å snu dørhåndtak. Vri dem slik at håndtaket vender opp,dermed må de bli bra stor før de klarer å åpne dører som er lukket:) Dette gjelder kanskje når hun blir litt eldre da...

Anonym sa...

Huff for en forferdelig opplevelse! Glad for å høre at alt gikk bra!!!

Fortsatt god helg :)

Merete

Anonym sa...

Huff for en forferdelig opplevelse! Glad for å høre at alt gikk bra!!!

Fortsatt god helg :)

Merete