torsdag, september 22, 2011

Sykkelhjelm med grønn spenne

I går satt jeg på venterommet på sykehuset og leste sykehusavisen. Her leste jeg om en gutt som var døden nær etter å ha blitt hengende fast med sykkelhjelmen under lek. Avisen fortalte også om de svenske hjelmene som har en grønn spenne som utløses om barnet blir hengende fast med egen vekt.





Vi klarer ikke å forsikre oss om at barna skal være 100 prosent trygge heletiden, men jeg kommer til å velge hjelm med grønn spenne til Celine til sommeren.
Tro hvorfor den ikke finnes i Norge?

Christine

12 comments:

Mitt Lille Smykkeskrin sa...

Jeg har sett den samme hjelmen og prøvde å google litt. Det virker som at man ikke vil ha dette i Norge fordi man skal heller fokusere på at ungene skal ta av seg hjelmen når de ikke sykler.. Være konsekvent der. Men nå funker ikke alltid barns hukommelse slik -de er så opptatt her og nå at det blir glemt og så er uhellet ute.

Så jeg tenker ja takk begge deler; lære ungene å ta den av, men også ha den tryggheten en grønn spenne gir!

hvitstil.com/Christine sa...

Helt enig- ja takk begge deler. Er dessuten ganske sikker på at Celine ikke får av seg sykkelhjelmen selv, vi er jo stortsett rundt hele tiden, men men vet aldri hva unger finner på i løp av to sekunder man snur seg!

Hannepanne sa...

Skulle vært påbudt med grønne spenne.

Hanne=)

Anonym sa...

Jenta mi har en sykkelhjelm med grønn spenne, den er fra Jula.
Når jeg legger vekt på spennen med fingrene blir låsen utløst, så den har jo samme mekanisme. Jeg vet ikke om det er akkurat denne typen du har lest om, men jeg synes i allefall at den virker god og trygg.

Anonym sa...

Først tenkte jeg "er det noen som sender barna ut med hjelm for å leke?! (altså ikke sykle, men klatre i trær ol.) Hmmm... hva er poenget med det?! Er ikke det litt overbeskyttende?" Men så leste jeg kommentaren til Mitt Lille Smykkeskrin å da syntes jeg at det høres veldig smart ut!

Nærmeste Jula-butikk er i Bodø, Christine! http://www.jula.no/fritid/hjelmer/

Lykke til med den siste tiden av svangerskapet og den kommende fødselen :)

Mackenzie

Karin sa...

Denne sykkelhjelmen med grønn spenne er jo genial. Ja, vi foreldre formaner jo barna om at hjelmen skal være på når de sykler, og så blir de større etterhvert og får mer frie tøyler...de glemmer seg bort når de er i lek med andre... og så plutselig skjer det noe.... I Sverige er de alltid tidligere ute med det beste sikkerhetsutstyret til barn er min erfaring. Fint at de endelig har fått disse i Norge også. Lykke till med fødselen Christine
Karin

Anonym sa...

Så smart! Denne typen hjelm ville jeg også kjøpt hvis den finnes her i Norge...Har kjent på det at jeg ikke har slappet helt av når 5 åringen min sykler bort til naboungene og leker i hagen deres...må da forsikre meg om at hun har husket å ta av hjelmen (noe jeg prøver å minne henne på) Er så redd hun skal hekte se fast i noe...(vet om ett tilfelle der en gutt i 5-6 årsaldern hengte seg fast i "vinduet"/åpning på et lekestativ på en lekplass...og jeg har mange ganger tenkt på det og derfor vært ekstra redd for at noe sånt skal skje...og det er jo ikke lenge siden en lignende ulykke skjedde med en jente i bhg...helt grusomt...så den hjelmen burde absolutt komme på det norske markedet!

Hilsen Linn

Anonym sa...

Hadde uten tvil kjøpt denne hjelmen selv hvis jeg hadde barn. Men hadde i tillegg lært dem at hjelmen skal av. Man kan vel aldri stole 100 % på mekanismen regner jeg med, men det er jo absolutt en ekstra sikkerhet. Kjenner en dame som mista sønnen sin i en ulykke hvor han ble hengt i hjelmen i et lekestativ. Tragisk:(

Anonym sa...

"
Lekehjelmer har derimot en grønn lås, og den er konstruert slik at den løser ut ved en viss belastning, for eksempel hvis barnet henger fast i noe når det leker.

Disse hjelmene er ikke godkjent for sykling, og fordi disse løser ut lettere beskytter de ikke godt nok hvis fallulykken fra sykkel er ute. "
dette er et utdrag fra: http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article578856.ece

Pia sa...

Biltema har! http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Tilbehor/Barnehjelm/

HildeS sa...

Masse geniale løsninger og den grønne spenna høres jo perfekt ut.

Lykke lykke til med fødsel!!!!

Pia sa...

Biltemahjelmen er i følge den svenske bruksanvisningen for sykling og lek. http://www.biltema.no/Documents/manualer/27/27-549.pdf