mandag, desember 12, 2011

Delfiakaken

Ingen jul uten...... Slik var det da jeg møtte min husbond. En av de tingene han måtte ha til jul var denne kaken. Han fikk med seg oppskriften hjemmefra og skulle lage den til meg. Dessverre trodde han at 4 ss kaffe betydde 4 ss filtermalt kaffepulver. Enden på visa var at kaken smakte blæh og vi har ikke laget den siden den gang før nå. Denne gangen ble den veldig god.

Husbondens delfiakake
2 plater dronningsjokolade
4 ss kaffe
1 pk delfia
2 egg
3 ss sukker
Per kjeks
Mandler, geletopper eller gelemenn, marsipan

Kle en liten brødform med bakepapir smelt sjokolade i vannbad. Smelt fett på lav varme og kjøl av. Lag eggedosis , tilsett sjokolade og bland godt. Tilsett fett, litt av gangen. Rør godt. Legg røre i formen først. Lagvis med kjeks, geletopper og marsipan. Avkjøl. Server kaken i tynne skiver.
Mektig og veldig deilig. Jeg har ikke mandler i.
Christine

9 comments:

Tove `blogg verden sa...

Den kaken lagde min mamma alltid når vi var små :D Lenge siden jeg har smakt den...men husker smaken enda :) Jeg lager popsboller til mine barn! Godt det også.
Ha en fin uke
klem Tove

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Delfiakake hører jo julen til :))

Så bra at dere ikke tok helt skrekken etter at mannen laget den med sin vri :)))

Klem Heidi

BergenButler.no sa...

Hoi, ja det er confetti kake som man kan kose seg med en leenge. Så veldig god ut da:)

Unknown sa...

Jeg elsker delfiakake!
Mamma har alltid laget det til jul :)

Ha en fin kveld :)
Klem Elisabeth

Nina Eline sa...

Delfiakaka er vår families julefavoritt:) De siste årene har jeg byttet ut dronningkokesjokoladen med lys kokesjokolade, da blir ikke kaken så stram i smaken. Noen ganger tar jeg halvparten av hvert. Min mann virkelig elsket den mørke delfiakaken, men etter at vi begynte med den lyse versjonen klarer han ikke tanken engang når den har kun mørk sjokolade.
Kan virkelig anbefales.
Ha en fortsatt fin uke:))

Bjørg 47 sa...

Juleminner. Sukk !!! God førjulstid til deg og dine.

Anonym sa...

åååå nå fikk jeg lyst på delfia kake!!! I spania har de noe som ligner, men har ennå ikke funnet en laget av sjokolade som er like god.. Mamma har nå hatt med i to omganger delfia fett og Per kjeks, så i år blir det delfia kake ja!!!

Marthe Lind sa...

Hei snuppa!
Jeg lager også delfiakake stort sett hvert år. Nydelig! Men da den er ganske mektig, har jeg endret litt på "fremgangsmåten". Lager kaken i en liten langpanne istedenfor brødform. På denne måten får jeg "konfekt-biter".. Men fremdeles plass til både Per-kjeks, marsipan og gele' topper! Nydelig! Klem

Kari sa...

En av de beste julekakene som en bare MÅ lage hver eneste jul :)