lørdag, desember 03, 2011

Sølv valg

I slutten av januar skal vi ha dåp til Isabella. Min venninne Marthe spurte om jeg skulle samle på sølv til Isabella og det hadde jeg ikke tenkt på enda. Til Celine samler vi Opphøyd Rose og selv har vi Rosendal. Nå skal vi finne noe vi liker til Isabella. Det er så mye å velge i, men vi fikk god hjelp på Øiesvold som er gullsmeden i Narvik.
Vårt sølv, der det graveres monogram på skaftet

Celines sølv

SÅ var det til Isabella, jeg har plukket ut de jeg likte best:
Odel: noe kongelig over den
Martha: Klassisk, liker den godt, men litt lik vårt Rosendal?

Prinsessesølv: klassisk og så veldig fint

Jeg heller mot Martha, men er på ingen måte sikker. Noen som har andre forslag?
Hvilket sølv liker du best?

Christine

48 comments:

Marit sa...

Prinsessesølv synes jeg er finest :)

Anonym sa...

Hei!
Kos blogg du har. Jeg har blåklokke til mitt barn. Der er det ikke så mange deles, så kan ungen velge selv når an blir større, om sølv er tingen eller en helt annen stil.

Audhild sa...

Isabell her i huset samler på prinsessesølv :)

Strikkelaura sa...

Sølv? Jeg trodde ikke det var noe man brukt lengre.
Selv har jeg sagt nei til sølv, og kommer heller ikke velge det til mine barn. Er også evig takknemlig for at mine foreldre ikke samlet på det til meg.

Men jeg har stående tilbud både på Odel og Tele (etter noen i familien har jobbet på norsk sølv).

Anonym sa...

Vi har flat rose og det samler vi på til datteren vår også. Sønnen har foreløpig ikke fått noe.

Anonym sa...

PRINSESSESØLV

Anonym sa...

Jeg liker godt Edelsølv.

Ha en fin helg.

Hilsen Anne Jorunn

Hege sa...

Hei
Sølvtøy er en flott gave. Å noe man setter stor pris på som voksen:)
Jeg synes det er fint å ha teskjeer, kakegafler og kakespader i sølv.
Når du har to døtre så ville jeg kanskje spart på det samme "opphøyet rose". Så når jentene er voksne, kan søstrene låne av hverandre ved stor selskaper:)
Selv har jeg "arvesølv".

God lørdag

home 4us sa...

Hei
Jeg samler på dragesølv til mine gutter. For å skille hvem sitt sølv det er så har vi gravert inn navn bak på bestikket.

Jeg er kjempefan av sølv. Synes ikke du trenger å samle på samme sølvet selv om de deler sølvet ved store selskaper. Det er bare sjarmerende med litt blanding

Ha en kos helg:)

Anja sa...

Tradition er fint. Vi har det til yngstejenta og opphøyet rose til den eldste.

Hege i Telemark sa...

Flat rose, absolutt. Det som er med sølv, er at man skal bruke det mye mye mye.

Tonje sa...

Jeg syns alle tre er veldig fine, men her har vi gått for prinsessesølv til jentungen :)

Anonym sa...

Odel er flott ; )

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

Frøkna her fikk prinsessesølv. Sønnen sitt husker jeg ikke hva heter. Vi har opphøyd rose, samt en del rose.

Anonym sa...

Jeg har Odel. Veldig fin, men litt fiklete å pusse i toppen....

Annette

Anonym sa...

Jeg syntes "Bankett" er enkelt og pent.

Anne Bakke

Siri sa...

Har selv Rosendal og synes det er veldig pent. Men så liker jeg det enkelt og lettstelt :) Synes sølv er en fin tradisjon, og har valgt å ha dessertskjeer, kakegafler og kakespader. Har en hel del teskjeer, men de brukes aldri, så det ville jeg ikke valgt å kjøpe

Margarete sa...

Syns Lilje og Rådhus m/vifte er fine og enkle mønstre. Er kjempe kos å samle på sølv til barna :)

Sigrid sa...

Vi samler på rosendal til sønnen vår, selv har vi flat rose. Fin de mønstrene du viser, syns også lilje og edel er fine. Lykke til med sølvvalget :)

God helg!

Anonym sa...

Odel

Anonym sa...

Lurt å velge samme til jentene så kan de låne av hverandre, ellers så er jeg veldig gla i tele sølv:) Klem Randi

Anonym sa...

Sølv er så absolutt en fin tradisjon :) min oldemor startet sølvsamlingen min og dermed ble det oldemor sølv på meg :) det mest snirklete søteste mønsteret, noe herk å pusse, men akk så koselig :)

Anonym sa...

Märtha er flott, klassisk (ikke for moderne eller gammeldags, kan brukes til alt) og ekstra "eksklusivt" i og med at det er trykk på begge sidene av bestikket. De fleste mønstrene er flate på baksiden, mens Märtha har samme mønster foran som bak:) Bestikket er godt å holde i, og lett å gravere på.

4childrenorganic sa...

Mye fint sølvtøy å velge blandt! Selv så har jeg Opphøyet Rose. Min farmor ga meg sølv til jul og bursdag gjennom hele barndommen - noe jeg satte stor pris på. Vi valgte det samme mønsteret til vår datter - Opphøyet Rose. Våre tre gutter har fått Drage (litt maskulint, men veldig flott det også).
Ønsker dere alle fire en god helg!
Anna

Anonym sa...

En ønsker jo å samle på noe som kan harmonere med den stilen veslejenta selv velger som voksen. Kanskje Martha er det designet som lettest "blender inn", enten hun, når den tid kommer skulle ha preferenser innen klassisk, country, shabby-chic, retro eller andre spennende stilarter som kanskje vil være i fokus når hun blir voksen.

Det er jo noen som mener at sølv ikke er noe man bruker lengre. Kan så være for mange. Jeg synes imidlertid at det å gi sølv til barn signaliserer at en ønsker og har tro på at barnet vil bli veltilpasset i forhold til familiens ervervede normer og verdier. Og skulle, mot formodning, veslejenta bli "rebell" og velge en "sølvbestikkfri" tilværelse, så kan hun jo dra nytte av en rimelig grei kilopris på sølv.

Anonym sa...

Vi har Elisabeth og lillegutt har Drage. Sølv er så utolig fint! Veldig glad for at jeg har det.
Av de 3 du foreslår for Isabella likte jeg Prinsesse best.

Hilsen Sissel

Anonym sa...

Jeg har selv Marta, og synes det er det aller aller fineste. Jeg fikk være med å bestemme hvilket sølv bestikk jeg skulle få samle på da jeg var 4 år, og jeg valgte Marta.

Heims verden sa...

Ååå:D Fine Martha og Prinsessesølv var veldig fine:D

astri Elisabeth sa...

Jeg har ANITRA,
har alltid vært glad i det. De store skeiene er særdeles flotte med "riflet" skeiblad - om du skjønner hva jeg mener. De er litt kongelige samtidig som nokså enkle:)

Min stil sa...

Heisan du. Jeg syns jo Odel er vakkert. Det har vi til Sigve. Signe har Anitra, mens Amalie har Lilje, selv har jeg Fahrman.
Lykke til med valget.
:) Susanne

the Folding chair sa...

Jeg liker godt "Arvesølv", lit anderledes enn de du viser. Likte best prinsessesølvet her.
Herlig badebilde :)

Anonym sa...

rosendal! tidløst, nøytralt, klassisk OG samtidig vakkert!

Vibeke / Mammas Hus sa...

Jeg liker Odel jeg.

Så på det til Hedda, men siden mamma og pappa hadde Rådhus med vifte, som jeg har fått pappa sin del av (mine og dine vet du ;P), valgte vi det til Hedda også. Fordi det kjøpes lite, så kan det suppleres med arv. :)

http://www.gullsmed.no/img/solvbestikk/raadhus.jpg

Karin sa...

Hei,jeg likte alle 3,veldig vanskelig å velge.Men jeg liker ofte det enkleste.Så Martha var fint da.Blir bra uansett hva dere velger.Klem fra Karin

Tuva Viktoria sa...

Hei,
Så koselig at du vil begynne å spare på noe så norskromantisk og fint!
Jeg stod mellom de samme valgene du står mellom til mitt bryllup. Men så kom søsteren min (som jobber hos en gullsmed) og sa at hun visste om noe som kunne falle i smak og som ikke mange visste om. Og det er det som er foreslått en gang her allerede - Edel sølv.
Det er verdt en titt i hvertfall, det er utrolig delikat og så fint!

Lykke til med valget :)

Anonym sa...

Laila er også veldig flott:)

Caroline Hvalryg sa...

Jeg samler på Prinsessesløv. Syns det er helt nydelig!

Anonym sa...

Anitra er min favoritt, det sparer prinsessa her i huset på! <3 Lene

Stine sa...

Jeg har Minnesølv. Jeg liker det veldig godt, ikke så mye dilldall :-)

Anonym sa...

Har du vurdert (flat) Rose...jeg synes det er romantisk og nydelig!!

Anonym sa...

Selv har jeg "Telesølv" og "Admiral" fra Hardangerbestikk.
Liker "Admiral" best. Men hvis jeg skal stemme på sølv vil jeg i dag gå for "Opphøyd rose". Syntes det blir for mye pynt og utskjæringer på "Telesølvet". Smaken endrer seg jo over tid(fikk det på 90-tallet, ung osv.; i starten av 20-åra).

Angi84 sa...

Vi har Lilje og er veldig fornøyd. Den er ganske lik Prinsessesølv da. :)

Lille Persille sa...

Jeg fikk Anitra til min dåpsdag og er kjempefornøyd med det:)

CamillasVilla sa...

Jeg har selv opphøyd rose, så jeg liker jo den :) Men av de andre synes jeg enten Martha eller prinsessesølv er fine, kanskje prinsessesølv, faktisk. Enkel og lett og like i maaaange år!
veldig smart å begynne å spare allerede nå! (ikke helt det samme til gutter, jeg har en og en til på vei... :D)
God mandag!

Camilla :)

Justitia sa...

Mi Celin har prinsessesølv. Syns det er nydelig!

prinsesselinn sa...

selv har jeg Arve sølv, fra theodor olsen, og jeg samler Lilje til tantebarn Olivia, synes de er fine og klassiske begge to.
Uansett er sølv kjempefint og flott å samle på ;)

Ha en strålende kveld.

Anonym sa...

Så flott at du samler på sølv til dine barn! Min mormor startet å samle på telesølv for meg, og hver jul og bursdag fikk jeg det. Ikke så gøy når jeg var lita, men så glad for det i dag:)
Selv har jeg tre barn, hvor den eldste har dragemønstret, den mellomste har tradisjon (tror jeg) og den minste flat rose. Vi tok våre valg ut fra gamle norske tradisjoner. Dragemønstret er tatt fra gamle stavkirker, tradisjon var vel det møsntret kong Olav og Martha fikk til sitt bryllup (hvis jeg ikke husker helt feil..) og flat rose er et gammel mønster som har vært med lenge.
Lykke til med deres valg:)

anne sa...

Jeg har valg prinsesse til min datter Linnêa og konvall til min lille prins
Selv har jeg opphøyd rose og Martha - nydelige begge :)