torsdag, desember 08, 2011

Juleforberedelser

I år skal lille Bussoli familien feire jul alene hjemme i vårt eget hus. I den forbindelse går jeg i lære hos Mor i Nord. Nå kan jeg krysse lammerull av lista, for i dag lærte hun meg å lage det.


Jeg har krysset hvite kakemann av listen, men må nok skrive det opp igjen fordi det strax er tomt. Pepperkakehuset er ferdig. Jeg er ikke så veldig flink med ribbe, så den bør jeg ha litt trening på. Kanskje vi skal prøve Helstrøm sin mangoribbe? Synes egentlig Alex rosen sin tradisjon med å lese juleevangeliet og minnes de som ikke lengre er med oss hørtes fint ut. Noe å tenke på nå når vi er i gang med å lage egene tradisjoner.

Christine


- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Narvik

10 comments:

Trine sa...

Vi leser alltid juleevangeliumet. Helt fra jeg var lita leste bestefar for oss. Nå når han ikke lengre er her vil jeg føre tradisjonen videre til våre barn:-) en fin tradisjon!

Kjersti sa...

Anbefaler Helstrøms juleribbe som han laget sammen med Jørn Hoel forrige uke(trur æ d va).. uken går så fort..
Vi prøvde den i fjor å blir å ha den i år også! Enkel å lage å kjeeeeempegod!! Ha en fortsatt fin adventstid <3

Heims verden sa...

Så koselig å skape egne minner sammen:) Gleder meg til vi en gang skal begynne med det. Men for noen år fremover blir det enda feiring hos mamma og pappa og svigers;)

Lykke til med baking og matlaging:D

Ha en fiiin helg:D

Silje Mari sa...

Deilig å lage sin egen rull:) Er heldig å ha en pappa som lager til oss, og samtidig får vi hjemmelaget tomatsild. Blir ikke bedre enn det:) Jul i eget hus er stas. I år blir tredje året vårt i eget hus..fint og koselig:)

Anonym sa...

Hei hei.
Jeg er innom bloggen din noen ganger, men har aldri før lagt igjen noen kommentar. Jeg vil bare si at du lager en kjempetrivelig blogg, med mye interessant lesestoff. Og du har to utrolig nydelige døtre! Ha ei kjempefin jul!
Klem

Ellen sa...

Hei Christine.

Det valget dere har tatt iår kommer dere ikke til å angre på. Det å få feire julen hjemme i sitt eget hus er flott både for ungene og for dere selv synes jeg. Nå som dere jo har fått 2 barn er det en fin tid for å lage egne juletradisjoner. Starte tiden som vil gi deres døtre gode minner fra barndomshjemmet. Tradisjoner som de selv skal ta med seg videre på ferden i sine liv. Tro meg, dere kommer ikke til å angre. Det er superdeilig å feire julen hjemme i sitt eget hus. Ikke minst for ungene, som ikke trenger å pakke ned presangene sine i poser og esker for å få de med seg hjem... nå kan de leke til og med etter at pysjen er tatt på... og så vet de at lekene venter på de akkurat der de forlot dem når de står opp førstedagen..
Dere får det helt sikkert helt topp!!
Ønsker dere alle en fin førjulshelg!

anne sa...

Hei hei
har du oppskriften på kakemennene dine ? Ha en fortsatt fin advendstid
Mvh Anne

BergenButler.no sa...

Så fint å føre tradisjoner ned fra mor til datter! Viktig og gode minner, ser ut som dere har det veldig koselig, det må dere ta vare på. Min mor rakk aldri å lære meg så mye da hun døde ung, så blir glad når jeg ser sånt:)

Guri sa...

Hei!

Ribbe er en lek! Jeg hadde ekstrajob i en ferskvareavdeling, og min sjef som er utdannet kokk fortalte at det viktigste for å få sprø svor, men ikke tørr ribbe er at ribba må dampes godt med svoren ned før du begynner å steke. Under selve stekingen er det viktig å legge noe under ribba i midten slik at fettet får rent vekk. En ball av aluminumsfolie eller tallerken gjør nytten, men det beste er en form som denne: http://www.bonordisk.no/productdetails.php?product=684 Ikke bare er det lett å fylle på nok vann slik at man kan fylle på litt og litt vann etterhvert som det fordamper. I tillegg begrenser det søl og ribbefett i ovnen.

Hilsen 20-åring, som alltid steker ribba hjemme hos mor og far.

Esther Christina sa...

Sier meg enig med Kjersti over her. Hellstrøms ribbe fra da Jørn Hoel var på besøk er knallgod! Den er forøvrig en episode fra ifjor eller noe, men du finner den på tv3's nettsider:)
Den blir skikkelig saftig og med masse god smak. Itillegg er det utrolig lett! Anbefales!