tirsdag, desember 13, 2011

Luciadag er bakedag

Celine baker og koser seg. Jeg måtte filme henne mens hun sang Luciasangen


Ellers har jeg laget rundstykker i dag, og lovet å komme med oppskrift og mitt beste tidsbesparende bake tips. 
Her er tipset:
Jeg ruller ikke rundstykker det tar alt for lang tid, når man baker40-  50 stykker, jeg klipper opp deigen og legger den rett på plata. Rundstykkene hever og ser like ut uansett.


Mor i Nords rundstykker:
2,2 kg hvetemel
300 gram sammalt hvete grov
1ts salt
1ts sukker
100 gram margarin
2 pk gjær
1 liter vann
1 liter melk

Bland det tørre og smuldre margarin i.  Varm opp vannet og bland i kald melk til du får 37 grader. Rør gjæren i temperert væske . Ha væsken i det tørre og elt deigen. (deigen blir litt løs, men jeg har godt med mel på bakebenken) Deigen heves til dobbel størrelse. Klipp rundstykker, jeg pleier å få 40 stykker. stekes på 230 grader.Perfekt til å fryse ned og varme opp til frokost. 

Christine

11 comments:

Annette sa...

Sånn en koselig blogg du har :-)

BergenButler.no sa...

De så gode ut, skal teste klipping vs rulling neste gang:)

Åse-Lill sa...

Så lurt:-) Dette må testes ut, alltid kjekt med tidsbesparende tips!
Ha en fin kveld:-)

Anonym sa...

Så koselig med jenta di som sang så fint :)) Du har en veldig hyggelig og inspirerende blogg :) har den på blogglista på bloggen min og er innom stadig vekk. Skal prøve disse rundstykkene :)

Ønsker deg ei fin uke :)

Unknown sa...

Så koselig med Luciasang ! :)

Og det med å klippe rundstykkene var jo kjempe smart! Hvor store du klipper de ca? ca så mye som om du skulle ha rullet de? :)

Anonym sa...

Hei
Rundstykkene så veldig gode ut. Hvor lenge skal de steke?

hvitstil.com/Christine sa...

Like mye deig som jeg normalt hadde rullet. Jeg hater rullingen, det går så sakte.

Steking er fra ovn til ovn. Vår ovn er nå ekstremt dårlig og steiler ujevnt. Prøv deg frem på din ovn.
Christine

Anonym sa...

Skjønneste Celine ... ♥

AC klem

Vilde Kristine sa...

så søt hun er :-)

stine sa...

Har bakt dine rundstykker idag, de var helt nydelige:) Klipping av rundstykker er fra nå av innført her i huset, synes dessuten rundstykkene ble både delikate og rustikke :) Ha en fin førjulstid .
Stine Sparboe Hvalryg

Unknown sa...

WOW, thank u! Denne oppskriften skal testes ut!

Ha en herlig dag oppe i nord.