fredag, desember 02, 2011

Til helga kanskje?

Det er helg og det er ingen store arbeidsoppgaver som venter. Julekortene er skrevet og gavene er laget/kjøpt. Det eneste vi skal er å lage pepperkakehus med Celine og kanskje lage noen andre julekaker.
I dag har jeg for første gang i mitt liv laget lapskaus. Vi har masse saltkjøtt i fryseren, så jeg laget en enorm gryte, og faktisk ble den så god at jeg måtte dele den her :)

 Sånn gjorde jeg det:
En pose med saltkjøtt (2 kg) kuttet jeg opp i terninger og skjærte bort slintrer og fett. Lot kjøttet trekke i litt vann til det ble mørt (20 minutter). Mens kjøttet stod på plata hakket jeg opp poteter (like mye som kjøtt-1,5 kg etter fettet var skjært vekk), gulrot, en kålrabi, en persillerot. Etter kjøttet hadde trekt sine  20 minutter puttet jeg oppi grønnsakene og litt pepper. Jeg hadde hatt for mye vann i gryta og måtte ta vekk litt underveis. Grønnsakene ble  vel egentlig mere dampet enn kokt oppi gryta.
Plutselig var det hele ferdig, og da hadde jeg i skikkeli Ingrid Espelid stil over litt persille. Skal sies at jeg ikke juksa litt!!! Husbonden syntes det var nydelig, og der sier jeg meg enig.
Måtte ta med ett lite bilde av Isabella. Dette er før vi dro på ferie, rundt de dagene da du hadde sine første smil. Bading er forresten veeeeldig deilig.

Christine

5 comments:

Anonym sa...

Nydelig liten jente:-))

Anonym sa...

utrolig lik storesøster :) nydelige jenter :)

Familien Tuv sa...

Koselig badebilde, gojenta!!

Anonym sa...

Lapskaus er veldig godt :)
Jeg pleier å lage med kylling, det er også godt :)

Anonym sa...

Vi har Odel. Jeg hadde 12 teskjeer og en kakespade fra før, som var blitt spart på til meg gjennom barndommen. Min mormor valgte det til meg fordi det fantes i familien, og jeg derfor kunne arve. Min oldemor igjen hadde valgt det fordi det er en speseillt elegant form på skjeen - selve spisedelen.
Til bryllupet fikk vi så og si alt, både arv og nykjøpt. Må si jeg synes det er stas å dekke med. Jeg har en relativt moderne stil ellers, men synes det er kult med kontrasten. Og det er ikke for mye dilldall.
Ellers synes jeg Lilje og Elisabeth er flotte mønstre.

Ser nå at jeg har kommentert på fel innlegg, men gidder ikke gjøre noe med det.