mandag, juli 27, 2009

Kanelbullar

Fortsatt repriseinnlegg her...., men kanelbullane er det mange som har sagt til meg at de har bakt!!! Veldig gode!!!

Dette trenger du:
  • 125 gram margarin
  • 5 dl melk
  • 50 gram gjær
  • 1,5 dl sukker
  • 1 ts kardemomme
  • 1,3 liter hvetemel

Fyll:
  • margarin
  • kanel
  • sukker

Slik gjør du det:

  • Smelt margarin og ha i melk. Blandingen skal selvfølgelig være 37 grader. Smuldre gjær i en bolle og rør den ut med den lunkene væsken. Ha i alt det tørre, men kun 1 liter av melet. Elt deigen og ha i de resterende 3 dl etterhvert til du synes deigen er passe.
  • Heve til dobbel størrelse.
  • Lag så fyllet. Mix sammen margarin, sukker og masse kanel til en deig. Her bruker jeg ingen mål, tar det bare litt på øyemål.
  • Elte ut luften av degen igjen og kjevle den flat. (ca 20 x40 cm).
  • Smør kanelblandingen på hele den utkjevla deigen. Brett deigen så dobbel. Del deigen så i stykker på 2 cm. Ta hver 2 cm del og del i 2 igjen nesten helt til bretten, slik at du har noe som ser ut som en bukse. Tvinn hvert bukseben mot venstre og knyt en valig knute av bena.
  • Legg på brett og la heve ca 20 min, må ikke stå for varmt for da smelter kanelblandingen inni bollene.
  • Pensle med egg og strø på perlesukker
  • Stek midt i ovnen på 200 grader (det er i alle fall passe i min ovn) i 7 min.
  • Spis og nyyyyt!






Christine

25 comments:

Kort og Søm sa...

De så kjempe gode ut!! :o)

Ocean showroom sa...

Mums!
Dette så godt ut!

Klem, Lene

Noatunfrua sa...

Åh, de så gode ut... Må prøves!

Gry sa...

Dette skal jeg prøve! Tusen takk!

@__EY__ sa...

Hei,

"kanelbullarne ser
baker mesterlige ut !"

Jeg undres over det
perlesukkeret som er
så kritt hvitt, det
er ikke vanlig type ?

Ha en forsatt fin sommer.

M sa...

Å nei!!
Jeg tror jeg nettopp la på meg ett kilo etter å ha lest oppskriften..
;D
Takk for mange gode tips!!
klem,M

Monicas sa...

heisann..ja disse skriver jeg under på...har brukt dem og bruker dem...innmari gode...takk du

Kjersti sa...

De så fantastiske ut. Må prøve jeg også!!!

ChezJeanette sa...

Den oppskriften har jeg faktisk prøvd, og de er så kjempegode som har skrevet. Tusen takk for at du delte den med oss!
Jeanette

Tirill sa...

For en utrolig inspirerende og flott blogg!!

Frau Putz sa...

Hurra. En kanelbulla-tutorial!
Herligt med billeder - for jeg havde aldrig klaret at forstå forklaringen med at skære dejen til bukser og tvinge til venstre... Så godt er mit norske heller ikke :o)
Dette må jeg prøve. En hel ny version af "kanel-snegle". Yummi!

Villa Drømmeverden sa...

Mmmm.. vi kom akkurat hjem fra Stockholm, der spiste vi noen sånne:) Nå kan jeg bake de hjemme, tusen takk!

~L~ sa...

mmmmmmh, kjente jeg ble sulten nå, enda jeg nettopp har spist:P
ha en fin dag!

Gry sa...

Nå står kanelbollene til avkjøling på kjøkkenet! Fantastisk gode! neste gang skal jeg lage to leiver, de ble digre ;-) *glis*

Camilla- casual living sa...

mmmmmmmmm, de ser så gode ut.
og jeg har kjempe lyst på, men har jo akkurat begynt å ikke spise sånt hver dag ( skle litt ut i ferien kan du si).
Får vente til helgen ( hvis jeg klarer):)
Gleder meg!

Ocean showroom sa...

Som svensk så säger jag "det är detta som är bullar!" :-) Trevlig kväll! Kram Alexandra

Hege sa...

Ha en fin olsok-kveld !

Monica sa...

De var gode ja, prøvde de i går på sykkel/fiske/blåbærtur, de gikk ned på høykant;) Du har en utrolig kjekk blogg!

krinkelkroken sa...

Takk for oppskrift, elsker gjærbakst og ble så glad når jeg så oppskriften din!
Bakte dem i går når vi feiret bursdag for de to minste og de smakte nydelig!!!
Linken til oppskriften er sendt videre på mail til min Mamma;)

Kreative drømmer.. sa...

Nam!!! sikler bare ved bildene, jeg elsker gjærbakst..Her har du verdens største fan av slike ting:) Denne skal prøves ut ja:) Takk for oppskriften!

Ingunn sa...

Yndlingskaka mi dette.

Takk :)

Ingunn

Perleglitter sa...

Du, jeg bare lurte på en ting. Du vet den LV veska du har, drawstringveska? Husker at du skrev at du leverte den inn hos LV i Oslo også fikset de den for deg. Gjør de det gratis?

hvitstil.com/Christine sa...

PERLEGLITTER:
Nope- imgenting er gratis! rundt 2000 kroner, men veska ble som ny den, samtidig som jeg beholdt et viktig minne fra livet!

Christine

Kristin Aafløy Opdan sa...

Hei!
Jeg har aldri vært så godvenn med gjærbakst, resultatet ender gjerne opp som litt for harde kanonkuler. Ikke så moro, nei. Men oppskriften din fikk meg til å brette opp kanelbollearmene og gå i gang. Resultatet ble superferfekt, og mannen min som ikke er så glad i alt som ligner på brødmat, måtte hente ekstraforsyninger i fryseren veldig raskt. Tusen takk for en super oppskrift! Mvh Kristin/bildedama

RA/finetingtingeling sa...

Bakte kanelbullene dine til helgen, de var knallgode og det syns alle bursdagsgjestene også! :D takker og bukker! ;)