søndag, juli 19, 2009

Vi trenger tips til barnehagestart

Celine skal begynne i barnehage snart, og jeg skal begynne å merke tøyet hennes. Her trenger jeg tips. Skal jeg merke det med penn på lappen i tøyet, merker som strykes på eller merker man syr i tøyet??? Noen tips til hva som fungerer best?

Matbokser og flasker må og merkes, noen tips der til klistrelapper som ikke ramler av eller vasker bort printen?

Noen som vet av firmaer som er flinke?

Christine (uerfaren, men snart barnehagebarn mamma!)

42 comments:

Anonym sa...

Hei!

Jeg har brukt askeladden sine navnelapper (navnelapper.no). De har vært kjempe bra. Der kan du både bestille strykemerker og klistremerker. Jeg bruker bare klistremerker. De klistrer jeg bare på lappen i klærna og på matbokser og diverse.

Hilsen Heidi

Hege Berge Andreassen sa...

http://www.merkemester.no/

Her har jeg bestillt fra! Leverer kjemperaskt! Og kjempe-enkelt å stryke på! (Jeg har strøkket i alle klærne til Tobias- både Ullklær og vanlige klær!) Og klistrelappene sitter godt!

:)

Beate sa...

Jeg kan også anbefale askeladden sine navnelapper. De er supre. :)

Jeg er selv pedagogiskleder i en barnehage og har best erfaring med strykemerker/klistremerker.
Hvis man skriver med tusj blir disse ofte veldig utydelige. Det gjør jobben våres enklere. :)

Mvh Beate

camillaslykke sa...

Hei, Christine.

Jobber som pedagogisk leder i en barnehage.. Gode tips er Askeladden sine navnlapper. Navnlapper.no. Ellers ville jeg ha skrevet med en sånn tekstil penn i lappen på klærne. (mange klær, feks Hennes&maurits har de type lappene.) det er veldig greit når ting er merket. Men askeladden sine lapper til ting er kjempegode! har selv ikke prøvd de til klær!

Lykke til, og er bare å spørre, hvis du lurer på noe..:)
Klem C

AstridVU sa...

Ser du har fått fine, gode råd allerede :) Vi begynte med lapper fra navnlapper.no til våre eldste (som straks er skolegutt!), men vår erfaring var at det gjorde vi idet han begynte i barnehagen - men så fikk vi ikke fulgt det opp etterhvert som klær ble byttet ut, kjøpt nye eller han vokste. Om du har mer selvdisiplin enn oss, så går nok dette fint for deg :) Det som derimot funket for oss var å bruke tekstilpenn og skrive på innsiden av tøyet (lappen e.l.) Vi skrev bare navnet på barnet og initialene på etternavnet og det gikk fint. Hvordan det skal gå med vår snuppe som nå er vår nr 3 og som straks begynner i barnehagen hun også, det får vi straks se... :) Kommer nok i barnehagen med klær merket med brødrene sine navn hun ;)

Anonym sa...

Askeladden er supre.
Glem stryking, det tar år og dag.
Klistremerkene er unike!!!!
Kjøp merkepenn og skriv på de små etikettene som er på de fleste barneklær det holder vask etter vask!
Lykke til:)

hvitstil.com/Christine sa...

Tusen takk for gode tips jenter. Nå blir jeg og sikkert flere nye barnehagebarnmammaer glade.

Ann-christin: Jeg savner det hvite hjerte......

Fjordheim sa...

Det billigste og enkleste er å skrive rett på lappene i klærne.
I hvertfall så klarte ikke jeg å følge opp med disse strykelappene.
Klisterlapper på matbokser ol er fint. Eller en sprittusj.
Lykke til med barnehagejente.

SNILLPIKE♥ sa...

Jeg slenger meg på anbefalingen for askeladden sine lapper. Har hatt barnehagebarn i 2 puljer, og disse er helt supre. Både til å stryke på og merke med klistrelapper.

Så anbefales på det varmeste.

Jeg har laget min egen regel, at ingen klær kommer i klesskapet før de er merket, og det fungerer her hos oss.

Monica sa...

askeladden sine lapper er gode og elelr er det veldig greit å ha en tekstiltusj. Jeg begynner å jobbe i barnehage til høsten og har vært i praksis flere ganger i barnehage og synes iallefall dette er veldig godt:) Som regel ligger det tekstiltusj på avdelingen også, dersom du har glemt å merke noe nytt elelr noe slikt. Det er lurt å merke godt for vist ikke så kan ting fort forsvinne. klem monica

Meg sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Meg sa...

Hei, så spennende med barnehagestart :) Selv husker jeg det var vanskelig å vite hva vi skulle ha med oss, godt det er "innkjøringsdager" så vi blir kjent med rutiner og hvordan ting fungerer i barnehagene.

Jeg har brukt merkelapper fra Askeladden http://www.navnelapper.no/navnelapper.no/ Har kjøpt både klistre og strykelapper, men har bare brukt klistrelappene. De holder seg både i vaske og oppvaskmaskin og kan festes til stort sett alt, votter/regntøy/sko/matpakker etc.
Jeg har ikke merket noen av hverdagsklærne til jentene våre. Det har ikke vært behov for det, jeg holder stort sett oversikt over det jentene har med seg til barnehagen. Har som regel 2 av hvert plagg liggende i barnehagen. Det jeg tar med hjem - blir erstattet av nytt plagg dagen etterpå. Og til forhold til andre jenter i barnehagen er mine jenter veldig rosa så det er ingen problem for barnehagepersonellet å finne frem til ting... Men jeg ser det kommer til å forandre seg etterhvert som de bruker andre farger enn rosa, derfor har jeg kjøpt en markeringspenn som har fungert veldig bra på ullklærne jeg har merket.

Masse lykke til med barnehagejente.
Det er en spennende og morsom tid dere går i.

Hilsen

Meg sa...

Men du.... kan du ikke brodere initialene hennes eller etternavnet på et bånd og sy det inn i plagget? Litt mye jobb, men da er du sikret på at printen ikke blir borte ;)

Surlands Jem sa...

hei!

Jeg kjøper og fra navnelapper.no.
Men bestiller bare klistrelapper for de kan på alt! ..og sitter godt!

Lykke til som barnehagemamma:):)

hilsen stolt 4-barnsmor:)

Fru Jensen's sa...

Hei!
Som mange andre her bruker vi og lapper fra Askeladden, både klistremerker og de påstrykbare. Hadde problemer med de første jeg bestilte, de satt seg rett og slett ikke fast. Men siden har vi ikke hatt det problemet!
Klistremerkene derifra er helt supre, sitter som støpt!
Etter å hatt barn 2 år i barnehage, har jeg så smått gått over til å bruke tekstilpenn(kjøpt på Stoff & stil)! Fungerer greit det og, det eneste er at det kan falme litt etter noen runder i vaskemaskinen!

Lykke til med barnehagestart og alle forberedelsene frem til det!

Ha en finfin uke!

Anita sa...

Ser at du har fått mange gode råd og tips her. Bare en liten ting til......for at klistrelapper skal være litt mere holdbare kan det være lurt å sette en tapebit over dem. Spesielt på solkremtuber/flasker slites navnene fort bort.... Ellers så må jeg jo si at å navne med tekstiltusj synes jeg er det beste og det enkleste. Jeg jobber selv i barnehage, og jeg VET hvor fort umerket tøy kan forsvinne. Ihvertfall hvis det er mange barn på avdelingen. Vi gjør så godt vi kan, men noen ganger er det bare borte - for så å nesten like ofte bare plutselig dukke opp igjen;o)))
Lykke til med barnehagelivet;o)

Mio Casa sa...

Hei!

Jeg har god erfaring fra navnelappene fra askeladden (navnelapper.no) som jeg ser flere har tipset om. De sitter kjempe bra!
Snuppa mi skal også begynne i barnehagen nå, og jeg fikk med en lapp fra barnehagen med navnebånd som kan festes på klær uten styrkejern men som bare skulle festes med festepins. Skulle stikke den gjennom lappen, feste med låseplaten og knekke av spissen. Lurer på om jeg skal prøve disse jeg? Er litt tiltak å dra frem strykejernet noen ganger...

Bjørg sa...

Først lykke til som barnehagemamma, det blir sikkert bra. Jeg har selv tre barn (nå 8, 13 og 19 år), og hadde faktisk barn i barnehage sammenhengende i 16 år! Har forsøkt mye forskjellig ift merking opp i gjennom årene. Dette er mine beste tips:
Askeladdens (navnelapper.no)klistremerker til gummistøvler, regntøy, matbokser, drikkeflaser, osv. Til merking av tekstiler kan du bruke de påstrykbare lappene til Askeladden, men vær obs på at de kan være vanskelige å fjerne igjen.
Dersom du ønsker litt spesielle navnelapper, kan du også få vevet lapper etter eget ønske til å sy på klærne (Minanamnband.se)

Mvh Bjørg

Anonym sa...

Takk søte deg!
Sommerklem fra meg <3

Two sa...

Hei! Så fint at du også er begynt å tenke på merking av tøy! Jobber som ped. leder i barnehage og er veldig glad for godt merka kle, det er tross alt noen hundre kleplagg i omløp på en avd! Og ikkje alle barn veit kva dei eig!Brukar å seie til foreldra at dei kleda dei vil ha kontroll på, må dei også merke. Ser mange anbefaler Askeladden, det gjer eg til alle "mine foreldre" også. Har brukt dette merket i mange å til egne barn, og er veldig fornøgd med både pris, design og kvalitet. Når eg har bestilt lapper har eg brukt å ha kun familiens etternavn og tlf nr på, for då kan alle bruke samme lapp. Og eg bruker det på både hansker, paraplyer, dressjakker og fotoappart! Anbefaler både klistremerker og påstrykbare. Dei påstrykbare er fine i votter, sokker, luer, ullgensere ol. Husk berre på å feste dei slik at dei ikkje hindrer elastisiteten i plagget. Blir vel et lappeinnlegg i bloggen din snart no!!! Lykke til!

moniq sa...

jeg har gutt nr 2 som skal begynne i bhg i august. Vi har alltid brukt merker og lapper og tekstilpenn fra SABO. Jeg undersøkte først selv, og fler jeg kjenner hadde opplevd at Askeladden-lappene falt av, så jeg fortsatte på Sabo. Veldig fornøyd! Klistremerkene sitter kjempebra i oppvaskmaskin også.. (til matbokser og flasker) og de klistres i sko også. Strykemerkene sitter vaffal dønn her! Lykke til med start i bhg! :)

Idun // Breidablikk sa...

Hos oss har vi også den regelen at umerket tøy blir ikke brukt! Jeg tar fram strykejernet og merker når jeg tar av prislappen, og siden hver lapp kun skal strykes i 3 sek før den sitter er det kjempekjapt gjort! :)

Jeg har bestilt fra optimal-print, og de har samme pakker som askeladden, med både stryk og klistre-lapper :) Sitter ganske godt, og beholder trykket :)

Vil absolutt anbefale og merke ALT tøy, det gjør jobben til de ansatte SÅ mye enklere! (+ enkelte foreldre plutselig får med seg feil klær hjem, og vet ikke da hvor det skal returneres... ) Jeg får ofte takknemlig kommentarer på at vi er så flinke og merke, og det er hyggelig da :)

Anonym sa...

Hei. jeg har prøvd både merkmester og askeladden, bestiller bare fra askeladden nu, helt klart en vinner. Anbefales......

Anonym sa...

samme hva du bruker bare barnehagetantene slipper å lete etter navnet. tusj på lappene bak i halsen fungerer fint. husk å merke hettene, som ofte ligger et helt annet sted enn jakken!

anne-grethe

Lena sa...

Som assistent i bhg, er jeg veldig glad i Askeladden sine lapper, jeg også... Enkle å klistre/stryke på - og så sitter de godt. Har vel selv (bruker de til Emilie sine ting og klær) opplevd at klistrelappen har falt av en gang på en matboks... Ellers klistrer jeg på både gummistøvler, crocks, regntøyhetter og det meste - det FUNKER!!!

Og du - lykke til med oppstart i barnehagen! Det kommer helt sikkert til å gå strålende, selv om du sikkert er litt bekymret!!!

Filippa sa...

Jeg har navnelappene fra Askeladden både klistrelappene og strykelappene. Klistrelappene har jeg på det meste, men bruker strykelappene til ullklær for disse er litt vanskelig å merke med klistrelappene fordi jeg strikker ullklærne selv.De tykke og tynne ullsokkene har jeg strykelapper på. Når sokkene er små i str har jeg sett flere foreldre som har strøket disse på utsiden av sokkefoten. Ellers er tekstilpenn supert til å skrive på lappene inne i tøyet. Jeg er Ped. leder i barnehage og klærne som er merket er det lettere å holde styr på. Det er ganske mye som forsvinner hvis ikke man merker klæren.

Anonym sa...

Så kjedelig bloggen din er blitt. Siste uken er det ikke en gang bilder å se på. Er du lei av den selv?

(Regner med en del pepper fra sinte fruer nå...)


Hilsen Randi

Anonym sa...

navnelapper.no :) Funker kjempe fint. De man klistrer på. Har klistret de på både klær og flasker, og alt har vært på lenge, sel v etter mange vask! :)

Leser bloggen din hver dag! Blir ofte inspirert!

Lene (Drøbak)

Ingrid sa...

www.markmaster.no (Tromsø)
Er veldig fornøyd med strykelapper på klær og klistrelapper til matboks etc. Rimelig er det også:) Lykke til med barnehagestart!

hvitstil.com/Christine sa...

Hei Randi

Nei, jeg er ikke lei bloggen på noen som helst slags måte, men i det siste er 100 prosent av tiden vår gått til rydding, så da er det ikke lett å finne tid til å lage andre kreative prosjekter.
Får håpe at du synes bloggen tar seg opp når vi er ferdige med ryddeprosjektene.

Dumt at du synes bloggen er kjedelig, men jeg setter likevel pris på tilbakemeldingen.

Christine

Emilie sa...

Hei :-) Har god erfaring med www.navnelapper.no sine lapper. De sitter godt, og holder lenge. De er også ganske rimelige.

Mvh Emilie

Bakketun sa...

Å takk for at du minner meg på at jeg også snart må begynne å merke klær. Lappene ligger klare, men ikke kommet igang med merking enda. Jeg bestilte de på en nettside vhor du kan legge til et bilde av barnet vedsiden av navnet, men husker ikke hvor jeg bestilte de. Kan godt sjekke når jeg kommer hjem fra jobb.

Christel :)

Villa Creme sa...

Hei!
Hvis du vil ha litt finere lapper, i tekstil med sølvskrift så fikk jeg tak i det. De var litt dyrere, men de kan enkelt fjernes fra tøyet og gjenbrukes (man kjøper bare flere "stifter" å feste de med). Så syns det ikke at plagget har vært merket etterpå, kjekt med tanke på salg/arving av tøy.
Jeg sendte deg tips ang leverandør på mail for en stund tilbake.
Kan sjekke opp når jeg kommer hjem hvor jeg bestilte fra hvis du vil. Vi er hjemme om et par dager!

Hannesin sa...

Hei !

Askeladden sine er helt supre, klistremerkene sitter kjempegodt, og strykemerkene fine til klær.
Men ser det at jeg ikke orker å stryke i merker på x ant sokker og vanter...
Har kjøpt et genialt stempel på navnesutten.dk !
Du kan bytte ut med bittesmå bokstaver hva du vil skrive. Ligger i skuffen i gangen, fort gjort å stemple med en gang du tar av merkelappen fra butikken.

Lykke til med barnehagestart (og klesvask....blir en del av det etterhvert)

Hanne :)

Ingunn sa...

Jeg jobber som førskolelærer i barnehage, og sett fra min synsvinkel, så er de stryke-på-lappene/klistrelappene supre på klær, sko, matesker osv. Klistre de godt synlige. Husk også å navne sokker! Sokker er noe av det vanskeligste for oss ansatte å holde styr på... Dette gjelder også votter. Hvert barn på en avd. har jo i gjennomsnitt tre vottepar liggende i bhg, og på en avd er det ca 20 barn, ergo har vi ansatte 60 par votter å holde styr på....!! Er jo greit å skrive med tusj inni klær også, men pass da også på å skrive det godt synlig, slik at vi slipper å vrenge klærne for å lete etter navn, og husk å oppdatere navnet når det holder på å bli utvasket. Lykke til med barnehagestart! Det blir bra! =)))

Marianne sa...

Jeg går for strykemerker!!!! Ta det etterhvert som du har vasket, eller stå en hel kveld og stryk mens du spiller god musikk :)

Anonym sa...

Jeg går for vevde bånd festet med taggit-stifter.

www.sabo.no

de kan festet utstrekt, eller sånn at det blir en hempe- som også er kjekt så plagget kan henges opp.

De vevde båndene kan også syes eller strykes fast!

Min stil sa...

Heisan du. ser du har fått mange svar på spørsmålet ditt, men jeg vil også anbefale Askeladden. Der kan du velge både klistremerker og stykelapper og motiv. Strykelappene bruker jeg på klærne, og de sitter kjempegodt, mens klistremerkene brukes på matpakker, drikkeflaske etc.
:) Susanne

Gry B. sa...

Hei Christine,

Jeg har også blitt anbefalt Askeladden sine merkelapper av erfarne bhg-mødre.

Jeg har også bestilt disse til vår datter, med hennes navn på: http://lillemille.dk/produkter/32-zipperbadges/143-10-zipperbadges/

Syns de var så søte, og kanskje det blir lettere og dra opp glidelåsen den dagen hun lærer og kle på seg selv :)

Mvh Gry B.

Anonym sa...

Til min eldste bestillte og delvis brukte lapper fra Askeladden. Har gått mer og mer over til å merke kler med cd-markør penn (hmm er det dette heter skal tro...). Det tåler vask og bruk.

Mvh Mariette

Anonym sa...

MAMMA TIL 3: Bruk TAGGIT som nevnt ovenfor, superenkelt og resulterer i at tøyet blir merket med en gang. Det er tidkrevende med stryking av merkelapper, og klistremerkene holder ikke lenge nok.. Jeg har prøvd de fleste merkesystemer, men det er kun taggit jeg er fornøyd med.
Du får søke sabo.no, de fører dette systemet(: Ikke dyrere enn andre heller - bare enklere(:

Villa Creme sa...

Ser det er flere som har tipset om de merkene jeg prøvde å beskrive tidligere her. De er fra sabo.no og finnes i variant: brodert med sølvtråd! Sikker på at du liker de godt!