søndag, september 28, 2008

Bakst med ny vri

Jeg har laget Ingers rugbrød. I stedet for å ha deigen (som er veldig veldig løs) i brødformer, hadde jeg den i muffinsformer. Det er helt umulig å rulle rundstykker av Ingersrugbrøddeig.

Denne formen fra IKEA brukte jeg til rugmuffinsene. Veldig bra resultat synes jeg.
Nå er det tv kveld med rugmuffins med brunost og kakao. Ha en fin kveld.

PS: 
Noen som vet hvor det selges Spode her i Oslo, Asker og Bærumsområde? Jeg har vært på Lysthuset i Hegdehaugsveien. Flere steder?

22 comments:

by Siv sa...

Smart... Har bakt Ingers rugbrød selv og deigen er ikke den enkleste å håndtere. Tror jeg blir litt copycat her jeg hvis det er greit :)
Ha en trivelig søndagskveld
*Siv*

silje-sin sa...

Så lurt! De så kjempegode ut! Takk for tipset:) klem fra silje.

Fabrikken sa...

Heisann
Så smart å lage brød i muffinsformer, det må jeg også prøve. Det var forresten meg som sydde den duplo-posen...men ser du har tilbrakt noen timer mer enn meg foran symaskinen, hehe. Jeg vurderte også å stikke bortom nærmeste skole for å låne passer, men gikk jo fint med blyant i tau. Godt vi er så kreative, hihi :)

Ha en fin søndagskveld!

Klem fra nr. 5

Unknown sa...

Så smart...Dei såg kjempegode ut!!
Spørs om ikkje dette må prøvast;0)
Fin søndagskveld til deg..

Anonym sa...

Deler du oppskrifta? De rugmuffinsene ser rågode ut;)!
Ha en kos kveld.

Mvh Ingrid

Torilpia sa...

Det hørtes kjempegodt ut .. også så smart .. tror jeg også må forsøke det. Har en sånn muffinsform jeg også .. Takk for tipset :o)
Ha ei flott ny uke!!

hvitstil.com/Christine sa...

Ingers rugbrød- oppskriften er sakset rett fra nettet!
1,3 kg fin sammalt hvete
200 gr fin sammalt rug
200 gr helkorn hvete
75 gr gjær
2 ts strøkne ts salt
9 dl hvetekli/kruskakli
1,8 liter lunkent vann, helst 37 grader
(evt. 1 l søt eller sur skummet
melk + 8 dl vann)
1 dl linfrø
1 dl solsikkekjerner


FREMGANGSMÅTE:
1 porsjon gir ca 60 brødskive

Tre brød i 2-liters former eller fire brød i 1,5-liters former. Brødene bør fryses, og oppbevares i kjøleskapet ettersom du bruker av dem, da de kan mugne om de ligger for lenge i romtemperatur.

Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid alle ingrediensene godt sammen, enten i kjøkkenmaskin eller for hånd. Deigen blir veldig løs, men den skal være slik. Den kan IKKE eltes på bordet.

Hev deigen i underkant av en time i bakebollen.Slå luften ut av deigen og la den heve en gang til i bollen, ca. en halv time. Slå luften ut av deigen igjen og spa/hell deigen i smurte former og sett deretter brødene inn i varm ovn på 220 grader på over- og undervarme, eller 200 grader på varmluft. Brødene skal stekes i en time.

Brødene er litt fuktige inni, og de henger på kniven når du skjærer i dem, men slik skal de være. Når du har et fuktig brød, klarer du deg med mindre pålegg. Dette brødet er skikkelig fibersterkt, og faktisk godt!

Alt er hentet fra matoppskrift .no

Jeg har i en god spiseskje med mørk sirup. Synes brødet blir mye bedre da!

Ingunn sa...

De så skikkelig gode ut!!!jeg har faktisk gjort det samme tidligere!Ser så mye bedre ut!;)

Klem

Ingrid sa...

Så fin blogg du har! Liker både stilen i huset ditt og alle de fine tingene du syr!! Kjempeflink! :)

carina sa...

Så smart. Skal prøve å bake brødet i små former.Ingers rugbrød er jo så godt.

Ha en fortsatt fin høstkveld!!!

tinemor sa...

Hørtes godt ut.
Også så smart da!

Hege Berge Andreassen sa...

Åh, det så godt ut! Tips notert.. Skal prøves ut imorgen!


Forresten- HEI ! ligger en Award til deg på siden min! ;) ;)

krinkelkroken sa...

Nam , de så gode ut!
Duploposen var både smart og pen;)

KOSELIGE HJEM sa...

Kjempelurt! Dette skal jeg jammen gjøre jeg også!

Strikkelaura sa...

Det var smart! Skal huske på det neste gang jeg baker :)

Strikkelaura sa...

Bruker du vann eller surmelk?
Har bare brukt med vann jeg..

Bedre med surmelk kansje?

Anonym sa...

Nam nam. De så deilige ut. Jeg elsker grove bakverk. God ide å lage de i sånn form.

Anonym sa...

Takker og bukker!

Ingrid

Liza i pepparkakshuset sa...

de ser jättefina och goda ut! Har en likadan muffinsform, den underlättar en hel del vid bakning :)

Ha en bra vecka
Kram Liza

hvitstil.com/Christine sa...

Strikkelaura:

Jeg bruker en liter skummetmelk (vanlig type) og resten vann. Jeg syntes det resultatet ble bra første gangen, og har holdt meg til det.
Noen som vet hva forskjellen på resultatet blir om man baker med vann eller melk?

Anonym sa...

Hei!

Flott blogg du har! Er innom og blir inspirert titt og ofte,- TAKK!

De har Spode på Backe i Grensen,og har også hatt noe på Bærums Verk, Verket Interiør.

Hege =)

hvitstil.com/Christine sa...

Tusen takk Hege.

Det er nesten litt flaut dette, for i helgen når vi var på Spode jakt kjørte husbonden meg til Backe i Grensen, og jeg sa at jeg var 100 % sikker på at de ikke hadde og jeg orket ikke engang gå inn.......

Den var litt lei.....