onsdag, september 24, 2008

Hardangersøm

I intervjuet i lokalavisa i Nord stod det å lese at jeg var begynt med Hardangersøm. Min venninne måtte ta en ekstra telefon til meg for å høre om det var sant. Jeg er kjent for å ha null tålmodighet, noe man trenger en god posjon av for å drive med Hardangersøm!

Jo da, det stemmer det. Men nå skal det sies at jeg enda er på prøve og feile stadiet. Jeg kjøpte en bok med gode forklaringer.



Noen vil kanskje si at det jeg viser nå er verdens styggeste hardangersøm, og det er jeg enig i. Men jeg blir vel flinkere etterhvert håper jeg.
"Mor i Nord" sin søster Kirsti er en racer på hardangersøm. Jeg vet hun har en Oslo-tur i planene, så kanskje får jeg spurt henne til råds.



Her prøvde jeg meg på en vestmannarenning. Den var litt lei å få til.


Målet mitt er å få til noen småarbeid som jeg kan sy inn i sengetøy til Celine.

14 comments:

Anonym sa...

Hei Christine!
Hardangersøm er nydelig lykke til !
Til middagstallerkner må jeg få foreslå - til daglig bruk - som i barndomshjemmet ditt - The Spode blue room collection - British Flowers - underglasert print fra håndgravert copper-plate. De har 12 forskjellige mønstre- aller finest å dekke med forskjellige mønstre. De tåler "alt" - alle har hvit bunn med kobolt blå dekor,første produksjon 1828.Ingen over ingen ved siden - og de er ikke for dyre. Du får den første i gave om du velger Spode !(finnes ofte på tilbud i samlepakker)
Klem fra "Mor i Nord" til deg og Celine!

Nora, Paul og Astrid sa...

Åh så deilig at noen i vennegjengen endelig tok ansvar å lærte seg i sy Hardangersøm. Da kan jeg bare henvise til deg når spørsmålene kommer og si at du tar deg av den delen :-D En mindre ting å tenke på at man skal lære seg nå som man er "voksen".

aase sa...

Dette kommer til å bli nydelige små kunstverk du kan være stolt av!! Tenk hvor flott det skal bli på sengen hennes!!! Jeg har ikke prøvd meg siden barneskolen og minnes jeg laget en duk etter det!!

Anita sa...

Så moro! Det er faktisk ganske lett å lære seg hrdanger søm ,em nedet er ett utrolig pirk da! Driver selv på en stoooor duk, men den får ligge på vent en stund til:o) Lykke til videre!

by Siv sa...

Så utrolig flink du er :)
Min mor er fra Hardanger, så jeg burde hoppet på denne type søm selv...Slekten er så glad jeg fører strikking, hekling og annen hobby videre, de er så redd slike ting forsvinner. Hmmm flere prosjekter nå før jul? kanskje jeg skal la det ligge til neste år hehe
Lykke til videre & ha en super onsdag
*Siv*

Smineset sa...

Synes du er flink, jeg! Skjønner at det kreves tolmodighet og at jeg ikke skal prøve meg med det 1.

Ha en strålende dag :-)

My home is my Castle sa...

Si meg... Er du en sånn tusenkunstner du ;)
Dette er jo kjempeflott !!!
Jeg synes det er såå nydelig med hardangersøm, men eier ikke tålmodighet, så det kommer jeg aldri til å prøve meg på hehe..

Celine kommer til å få verdens søteste sengetøy :))

Ha en fin dag videre

Therese sa...

Jeg synes du er flink jeg. Men nå har jeg null peiling på både nål, tråd og hardangersøm, så egentlig kunne du sydd hva som helst og kalt det Hardangersøm og fått et wow fra meg. Bare det at folk kan sy imponerer meg *ler*

Jeg elsker kjolene du syr til vesla. De er så nydelige :)

Sologbolig sa...

Dette ser bra ut til å være nybegynner. Eg bruker å si at alle som kan telle til 5, kan sy hardangersøm !! (veit at det ikkje er populært å si det !! hehe!)....men det eg meiner er at det er ikkje så vanskelig berre ein er nøyaktig. Eit lurt tips som eg lærte av bestemor mi (det var ho som lærte meg hardangersøm): Sy stolpane på vranga, då blir retta mye jevnare. Lykke til!

Tiril sa...

Nydelig med hardanger søm, det var noe jeg hadde dilla på før, du fikk meg til å dra frem tre duker jeg en gang broderte, tørr nesten ikke si det, er kun brukt til barnas barnedåp, syns de blir for finslig, men de ligger nå der.

elisabeth sa...

Nå er dety lenge siden, og jeg har nå gått igjennom mange innlegg:)
1. Nydelig familie, og flott reportasje, og bilder fra lokalavisen:) (jeg er halvt nordlending...hehe)
2. Celine er blitt så stor, og en nydelig liten tulle. Burberry bilde var helt fantastisk.
3. At du nettopp har begynt å sy er helt fasinerende og lover godt for meg, som ennå ikke har begynt. er bare redd at det kanskje ligger latent i genene dine og ikke ine, selv om min mormor var syerske...
4. Mommy & me, tror jeg vi får se mer til, tipper jeg rett;)Kjempeidè, og forsett med den!
5.Servisene du viser er råfine, jeg har selv Amherst fra Wedgewood, men ikke den helt store samlingen ennå, men den tror jeg kanskje kunne passet til deg...
5. Hardangersøm nå, og jeg som nettopp har fått med meg at du har begynt å sy!!! :))
jeg bøyer meg nesegrus i støvet, og sier bare: IMponerende til hele listen over!
jeg skal straks gå å skrive en to do liste;)
Ha en fin kveld!!!

elisabeth sa...

Også har jeg bestilt samme Sigma objektet som deg, denne har jeg letet lenge etter, takker så masse for tipset;)

Monicas sa...

Hardangersøm er nare såååå vakkert. Regner med du får det til.
Flotte kjoler du hadde laget foresten...
ha en strålende dag..

Anonym sa...

faren min sydde massevis i en periode - mamma på sto at det egentlig burde vært en hobby for menn - for hvem andre har tid til å sitte så mye rolig??:-)