lørdag, september 06, 2008

Hvorfor vi kjøpte akkurat dette huset?

Joda, vi likte jo huset i seg selv. God planløsning, passelig med oppussing osv. Men hva gjorde at fruen plutselig ble så intressert? Det store epletreet i hagen! Riktignok står det rett på utsiden av hagen på ett fellesområde, men eplene henger inn hos oss.
Jeg husker godt at jeg så for meg at hvordan jeg skulle høste epler, for så gå rett inn i huset å lage de herligste eplepaier, eplejuice og eplemos.
Så i fjor, første høsten i huset. Juicemaskinen var kjøpt inn. Kakeformen stod klar. Jeg titter ut av kjøkkenvinduet. Hva jeg ser? I alle fall ikke ett eneste eple. Noen(jeg vet ikke hvem) hadde høstet hvert eneste ett! 

Men i år har jeg vært føre var. To boller med epler er høstet. Enda er det massevis igjen.

I bakgrunnen sees epletreet.
Og jeg har fått prøvd juicepressen. Supergodt! I morgen blir det kanskje eplekake.....

PS:
Takk til dere som hjalp meg med å få oversetter i bloggen!
Noen som kan hjelpe til med å få 3 kolonner i? Så at det var en link i forumet til hvordan man skulle gjøre det, men det var så komplisert. Noen som kan forklare det på en enkel og ikke dataekspert måte?

8 comments:

Tara sa...

nydelige eple-bilder:)
så deilig ut med nypressa eplejuice...
ha en flott lørdagskveld
klem tara

Brocante sa...

KJære jente - kom til meg.... Hvert år har jeg mareritt om epler.... Jeg har to MEGA store epletrær i hagen som bare snart knekker av vekten av alle eplene. ALLE er velkomne til å pukke så mye de vil for vi han ikke spise en promille av alle eplene. Slik er det hvert år så jeg antar det er fordi dette er "urepler" og ikke noen foredlet sort som er avhengig av vær og vind.... Velkommen !

mali-mo sa...

Neiii, der melser jeg pass gitt ;) Tre kolonner er en for mye for mine dataferdigheter!

Så deilig ut med juicepresseeplesaft. Hjemmelaget, mmmm. Vi har hauger med sånne gamledagse epletrær på hytten. Om våren er de jo et syn, med alle de rosa blomstene, men eplene blir desverre ikke brukt, fordi de er så sure. Men kanskje som juice?

Fortsatt god helg!

Memories sa...

Å så deilig med et epletre i hagen. Ikke noe man er bortskjemt med her nord...
Kan desverre heller ikke hjelpe deg med de kolonne greiene.
Kjempefin baderomsmatte du har kjøpt. Passer sikkert perfekt på et soverom:)

Fortsatt god lørdag:)

by Siv sa...

Aiai, herlig epler. Gleder meg til å se eplepai innlegg i morgen push push :)
Det er bra du var tidligst ute denne gangen...
*Siv*

inkala sa...

herlig hage og hus!!

Anonym sa...

Nå ble jeg nysgjerrig på kjøkkenet ditt. Har dere pusset opp det også?

hvitstil.com/Christine sa...

Både ja og nei. Vi har ikke renovert, men byttet fronter og benkeplate. Satt inn noen ekstra skap.

Jeg dagdrømmer om å få vekk den store avtrekksvifta på kjøkkenet, men det må nok vente en stund til.

Har ikke blogget fra kjøkkenet enda, men det kommer, det kommer!