torsdag, september 18, 2008

Kan DU hjelpe?

Hjelp hjelp. Jeg kan ikke så mye om foto, men husbonden har et Canon 450 D som jeg bruker av og til. Nå kunne jeg tenke meg å komme ett hakk videre med fotograferingen  og vurderer å kjøpe en linse til. Muligens en makrolinse. Noen som kan mye om foto, og vet hva jeg trenger for å ta gode bilder til både bloggen og barnealbum?
Jeg har tenkt meg ned på butikken Foto/Video i Oslo sentrum, men liker å ha litt oversikt først. De skal ikke få selge meg noe jeg ikke trenger ;)!!!
PS:
Noen som vet om foto kurs i Oslo/Asker og Bærum. Jeg og en venninne har så lyst å gå, men det må være av den sorten som har en kveld med noen timer i uka. Ikke "full pakke"- vi har jo babyer:D Tips tas gjerne imot!

Ha en fin kveld
Christine

14 comments:

mali-mo sa...

Oi, nå var det lenge siden jeg hadde vært innom her! MEn mindt i bloggpausen så måtte jeg bare legge igjen en liten hilsen til deg ;) Syns rommet Celine skal få var blitt nydelig! Lagde rom på forhånd jeg også, og koste meg med det ;) Lillemalien begynte faktisk å leke der inne før hun flyttet inn ;) Også så kjekt med barselgruppe, det hadde (har) jeg utrolig mye glede av også, kanskje spesielt siden jeg ikke har noen venner som har småbarn nå.

Kan desverre ikke hjelpe deg med linse råd eller fotokurs ;) Men ønsker deg en kjempefin helg!

Anonym sa...

Først av alt burde du lære forskjellen mellom linse og objektiv;) Det du kalle makrolinse, er et objektiv. En linse er bare et glass.

hvitstil.com/Christine sa...

Det er derfor jeg ber om hjelp Joakim. Nå virker det jo som du har peiling, så hvorfor ikke hjelpe meg litt på vei i stedet for å påpeke at jeg ikke har peiling???

Hjemme hos Vibeke sa...

Jeg har hørt veldig mye bra om FotoVideo, så jeg tror du har funnet rett butikk. Les litt i ulike tester som du finner på nettet, så du vet litt om hva du bør se etter/spørre etter når du står der klart til å kjøpe kamera. Lykke til!

Anonym sa...

Kommentaren var ikke ment som annet enn et lite tips:) Men, skal du ha et objektiv, må du først finne ut hva du skal bruke det til. Man må bare prøve seg frem, finne sine egne teknikker. Men i starten ville jeg rådet deg til å kjøpe en liten tele, den passer til det meste. Personlig ville jeg gått for Tamoron, de har et teleobjektiv til rett rundt tusenlappen.

hvitstil.com/Christine sa...

Takk skal du ha Joakim. Det jeg skl bruke den til er å ta detaljbilder av ting inne i huset mitt og nærbilder av babyen. Jeg legger meg på minne ditt tamoron teleobjektiv (veldig fornøyd med prisen) og skal spørre om å få prøve det på foto video.

Tusen takk!

Anonym sa...

Jeg har veldig gode erfaringer med FotoVideo. Bare du forteller dem hva du primært ønsker å fotografere, vil du få gode råd.
En 18-200mm er veldig hensiktsmessig. Jeg bruker en slik (Nikkor) som "normaloptikk". Ellers har også jeg gode erfaringer med min Tamron 200-500mm, men akkurat den blir nok litt for "heftig" for det du har planer om å fotografere ;).
FotoVideo holder for øvrig også kurs.
Lykke til :-)

tinemor sa...

Jeg har nesten samme kamera, men 400 istede for 450.
Jeg fikk det i november og lærer for hver dag som går. :-)
Stort sett bruker jeg objektivet som følgte med, men har supplert med en litt større, Sigma DG 70-300 mm.
Men med objektivet som fulgte med kan du egentlig gå veldig langt inn på motivet. Ca 30 cm fra.
Skal du gå enda nærmere motiver, som inni en blomst eller et bilde av et insekt eller lignende, bør du gå for makro. Disse er ganske dyre.
Lykke til!

Anonym sa...

Jeg ville kjøpte en god vidvinkel. Den kan man bruke både nært og til gode oversiktsbilder. Telelinser er ofte tunge, og blir sjeldent brukt pga vekten. Jeg personlig foretrekker og handle orginalt. Ring rundt til forskjellige butikker og forhandle deg frem til en pris, dersom en butikk tilbyr en uorginal til x pris, be en annen butikk gi deg en orginal til samme prisen. Objektiver tar man med seg fra kamera til kamera, så det er verd å legg litt i dem. Kjøp også et polariseringsfilter til beskyttelse på den, det beskytter både mot støt, sol og riper, og koster veldig lite.

Anonym sa...

Jeg går på fotokurs hos Folkeuniversitetet i Asker. Det er en kveld i uka fra kl. 17.30 til 20.30. Det kommer sikkert et nytt kurs til våren, men man må være rask med påmelding, for det blir fort fullt. Se på nettsidene til Folkeuniv. http://www.fuakershus.no/default.asp?avd=74

Forøvrig har du en kjempefin og gjennomført stil/blogg. Jeg er stadig innom og kikker :) Hilsen Marie

Anonym sa...

Dersom du er veldig interesert i makrofotografering, men ikke vil betale masse for et makro objektiv, kan du se litt på noe som kalles mellomringer. Disse settes mellom kamera og objektiv og kan presse linsen til å klare å fotografere enda nærmere, men koster under 1000-lappen. Men man bør ha med kamera når man handler disse, så man er sikker på at den passer til både objektiv og kamera. Disse er lette å ta med, og lette å sette på når man trenger de, og gir veldig god effekt.

aase sa...

Vi har en tamrom macro 90 mm i tillegg til kit linsa som følger med!! Om du vil må du gjerne ta deg en tur til meg å knipse litt i butikken endag, er jo ikke langt unna deg( Lier) Du kan prøve og ta litt bilder og se hvordan det blir vet du!!!

Ellers har jeg gått på foto kurs med Torbjørn Tandberg, kjent fotograf fra Drammen. Du finner link til han fra bloggen min. Vet ikke om han har kurs nå men....

Bare ta kontakt om du vil komme til meg å teste litt!! kan jo ta fotoshot med jentene våre og bebisen deres på søndag. Morsomt å møte andre bloggere også!!

Anonym sa...

Hei

Her http://www.fotopia.no/forum/forum_posts.asp?TID=1751
finner du mange tips om du går på forumsiden deres:

eks:
http://www.fotopia.no/forum/forum_posts.asp?TID=1949

eller her
http://www.fotopia.no/forum/forum_posts.asp?TID=1751

Fotograf Martin Wallgren sa...

Hej!
Trevlig blogg!
Jag skulle vilja slå ett slag för Sigma 18-50mm F2.8 EX Macro som är ett exceptionellt objektiv för en rad olika ändamål. Det är något helt annat än de som följer med kameran med ungefär samma zoom-omfång. EX är Sigmas beteckning för de proffsigare objektiven i sortimentet. Det ger en fantastiskt skärpa, har en stor bländaröppning med 7 blad för en lugn och krämig bakgrund vid porträtt samt ger goda resultat vid svag belysning (ljusstarkt innebär även mer ljus i sökaren, viewfindern, samt lättare att fokusera i svagt ljus) detta plus goda makro-möjligheter (20cm närgräns). Kommer snabbt ersätta ditt kit-objektiv.

Länk till detta objektivet på FotoVideo:
Sigma 18-50 F2.8 EX Canon 3595NOK
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=41474

Ett andra tips skulle vara Tamron SP AF 90mm F2.8 om du är inne på lite mer dedikerad närbild/makro glugg. Jag har detta själv till Nikon och det är det skarpaste jag har i min väska. Ger fantastiska närbilder på insekter och ting, men också finfina porträtt och naturbilder etc. Smått legendarisk glugg.

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=10859

Som sagts i flera kommentarer så rekommenderar också jag dig att känna och pröva i butikk, men jag hade nog själv börjat med Sigma 18-50 som är ett mycket proffsigt och prisvärt objektiv för en rad ändamål. Jag går själv i tankar att skaffa ett efter många goda rekommendationer och lite tester i butik. :)

Kan tillägga att jag har själv ett 18-200mm som är fantastiskt smidigt till mycket men jag saknar skärpan i vissa lägen. Det problemet kommer du inte råka ut för med de ovan rekommderade gluggarna. :)

FotoVideo i Oslo är en trevlig butikk.

Lycka till!