fredag, september 04, 2009

Forespørsel

Jeg har fått en forespørsel på mail om jeg kan legge ut oppskriften til min spaghettisaus- klart jeg kan det!! Dette er sausen jeg pleier å lage når vi har vært i Sverige og kjøpt mengder med karbonadedeig.
Oppskriften er bare en sånn cirka oppskrift, for jeg har ingen nøye mål jeg følger :)
 
*Jeg har en god del bokser med hermetiske tomater/eller ferske tomater som jeg skolder i en gryte. Oppi tomaten har jeg 2-3 tørka chilli(kan bruke fersk også). Noen bokser tomatpuré går også oppi. Kanskje litt ketsjup også. Se hva som er i skapet. Dette setter jeg på platen og lar stå og småkoke. 
*Har to buljongterninger i tomatblandingen
*Så hakker jeg opp noen løk i knøtte biter og hvitløk(massevis). Ha oppi tomaten og la stå og småkoke videre
*Hakker opp masse gulrot og har oppi tomaten
*hakker masse paprika og har i sausen
*Så har jeg sukker oppi tomaten. Kanskje to spisesjeer. (begynn med en og smak til) Sukkeret tar vekk den litt skarpe tomatsmaken. La tomat og grønnsaker puttre leeeeenge.
*Så skal mengder av karbonadedeig stekes. Ikke mye av gangen. Jeg tar max 250 gram i hver runde, fordi da steker det og ikke koker. (Jeg legger en kjøttdeigbit i varm panne og lar den ligge der til den er godt stekt før jeg snur den og gjør samme på andre siden- IKKE del den opp i småbiter før mot slutten av stekingen) Krydre hver omgang med kjøtt. Ha det i tomatsausen.
*Hvis sausen blir for lite tomatisert sper jeg den ut med tomatjuice eller mer bokstomater. Smak til med det du liker og har av krydder. (hvis husbonden snur seg bort hakker jeg noen ansjos fra boks og har oppi og later som ingenting)
Kjøl alt ned(jeg setter gryta i kaldt vann i vasken) og fordel i posjonsbokser. 
Middag på null komma nix.

Christine
OBS: JEG HADDE GLEMT Å SKRIVE AT DET SKULLE VÆRE PAPRIKA, MEN NÅ ER DET FØRT PÅ

19 comments:

Monicas sa...

takk snille du....denne skal prøves...ha en flott helg

torleif ann karin sa...

Denne sausen såg god ut, og må prøves. Så lurt å lage mye igangen da. Det er jeg ikke flink til, men noe å tenke på.
Denne sausen kan sikkert brukes over pizza også, hvis en skal gjøre det enkelt.

Ønsker deg riktig god helg.

Klem fra Ann<3

ps* konkurranse inne hos meg.

Kathleen sa...

Tror jeg henger meg på som prøver av denne sausen jeg også! :D Den ser jo deilig ut!

Jeg har også konkurranse om du vil delta :D

God helg

Fjordheim sa...

Så lurt da å ha slike bokser klar i frysen. Laget mye slik før. Men i travle perioder med unger og jobb ble det lite. Men det smaker jo så mye bedre. Lager en del tomatsaus selv nå, men bare etterhvert. Sjelden jeg kjøper så store mengder med karbonadedeig.
ha ei god helg :)

HildeP. sa...

Nam nam, det så godt ut- takk for tips!

Gulrøtter i kjøttsaus har jeg ikke prøvd før, men hørtes egentlig godt ut : )

Ha en fin fredagskveld!

Klem Hilde

Ole sa...

Hei! så nydelig blogg du har, oppdaget den akkurat og nå tilbringt nesten 2 timer her *flaut* :) Har du noen tips til steder i Oslo-området som selger fin "kunst"/bilder til en overkommelig pris? Fortrinnsvis abstrakt i lyse/duse farger ... Trenger sårt noe nytt på veggene og liker lite av det de har på bohus, skeidar osv.. Mine lerretbilder fra ikea er klare for utbytting, takknemlig for tips :)

hvitstil.com/Christine sa...

Ole:
Mitt aller beste tips er å kjøpe lerret og male selv. Det har jeg gjort, da får du det du vil ha!

Hvis ikke kan du sjekke ut butikken som ligger bak Christiania Glasmagasin i byen, Tror den hete dine møbler eller noe i den duren. De hadde i alle fall masse bilder før.

Christine

Hilsen fra landet sa...

Da får man jo sunn, ekte, hjemmelaget mat på rask tid når det trengs. Sånn husmoraktig er det jo man må gjøre det! Kjempebra!

Alven sa...

Takk for oppskrift :-) Dette må prøves :-) hørtes hvertfall veldig godt ut :-)

Ha en fin helg !

Tonje sa...

Heisann! Kan du fortelje meg kvar du har fått fatt i dei skjønne glasa med patentlokk du har Rognebærgelè i? Dei var berre super-søte!

Gigantporsjon pastasaus, DEILIG! :o)
God helg!
Klem Tonje

silje-sin sa...

Så grei du er som deler oppskrifter! Denne må jeg prøve! Hvor smått skal gulrøttene hakkes opp da? Ha en fin helg! klem fra silje.

Lenemora sa...

Supert at du vil dele en sånn oppskrift, hørtes veldig deilig ut - er alltid på jakt etter nye, gode oppskrifter på tomatsaus!

Klem Lenemora

hvitstil.com/Christine sa...

Silje:
Jeg hakker dem opp så smått som jeg orker. Noenganger har jeg til og med bare raspet dem, eller kjørt dem med kniven i food professoren

Tonje:
Glassene har jeg kjøpt på den restaurantbutikken som ligger borterst mot grünerløkka i Torggata/oslo

Klem fra Christine

Anne sa...

Du... så enkelt å ta opp en boks også er middagen klar....Hmmm jeg er ikke så god på slikt altså, men skal prøve i høst og være litt god. Ha en herlig lørdag:)

Tine sa...

Hei.
Jeg leser stadig bloggen din og synes det er flott å se at vi er flere som liker å holde på med husmorsyssler! Jeg sanker, sylter, safter, baker og lager store middagsporsjoner jeg også! Baker lefser og flatbrød tilogmed-så det er bare å si ifra hvis du trenger tips!!
Lager en lignende saus i store mengder. Har i masse gulrøtter og selleri,bruker stavmikser på den for da blir den så barnevennlig å spise for mine små. Bruker den til lasagne også.
Ha en fin lørdag.

Anonym sa...

Hei!

I dag fikk vi pakken i posten. Tusen takk! Sengesettet til Jonas var rett og slett nydelig!

Ha en fin lørdag.

Hilsen Lill Mari og Jonas.

Christina sa...

Denne må jeg prøve!Har smak noe lignende hos svigermor...Gleder meg!

Leste du den artikkelen forresten?Hadde ikke det vært gøy;)

Ha en koselig helg!Vi tenker å bestille oss oslo-weekendtur snart. vil absolutt dra på Raske Menn...:)Tror du må tipse meg om noen fine interiør-butikker da;)

Klem klem

Villa Creme sa...

Hei Christine!
Denne sausen skal jeg prøve, jeg pleier å lage Martha Stewart`s bolognese den er også helt himmelsk. Men skal prøve denne som en avveksling. Takk for tips!
Ang Kulinarisk akademi: det er bare å bestille en slik seanse som vi hadde (det het mat&vinkurs) hvis dere er en gruppe mennesker. Også koselig som utdrikkningslag eller som et alternativ til julebord. Tror prisen er rundt 2000 kr pr pers. "front desk" vedinngangen så man kan bare gå dit og snakke med de. Jeg har lyst til å gjøre det igjen! Mannen min er på høstmøte med jobben og det er eget program for "konene", så vi har kost oss glugg ihjel hele uken!

Anonym sa...

Du er skikkelig "handy" på kjøkkenet!! :) Lurt å lage mye og legge i fryseren - da kan du få fantastiske middager selv med dårlig tid :) Og kjøttsausen så fristende ut....