tirsdag, september 08, 2009

Rødbeter

I kveld har jeg prøvd meg på sylting av rødbeter. Jeg er veldig spent på resultatet. Favorittmiddagen min er spekesild med poteter, erterstuing og...rødbeter(!-helt sant- jeg ønsket meg spekesild til bursdagen fra jeg gikk i barnehagen). Nå håper jeg at mine egenlagde rødbeter skal bli SUPERB!
 
Bordet rødbeterne står på er en enkel rokokkokrakk jeg kjøpte på loppis for en slikk og ingenting. Jeg sagde den i to malte den hvit og nå fungerer den som avlastningsbord ved siden av stolene i tvstuen.

 
Her er Celine i farten. Husbonden har kjøpt henne en sile/sklie, som for tiden står midt i stuen. Snart åker den ut i hagen. 

Nå må jeg konsentrere meg om tv´n. :)
Christine
Posted by Picasa

16 comments:

Inga sa...

Kan styre meg for ertestuing, men er ellers enig i at spekesild er super middag! Vi spiste det hver lørdag etter grøten i hele min oppvekst.

Lenge siden jeg har spist det nå. Kanskje i morgen.......

Anonym sa...

herlige seline som
ser ut som hun kommer
inn i kamera!!
så flink du er med
mat, christine!
all ros til deg for det :)
godnatta klem

Havets Datter sa...

Så flink du er!! Hiver deg rundt å lager både det ene og det andre...

Nydelig bilde av Celine. Er hun ikke redd for å skli?

hvitstil.com/Christine sa...

Hun var redd første gangen, da måtte vi holde i handa. Nå sklir hun i vill fart, men liker å kommandere oss. "Sitte der" sier hun og peker, for hun vil helst det- at mamma og pappa skal sitte nedfor sklien og klappe,,,,,,

Pink lady sa...

Spekesild her helt topp, særlig kryddersild! Men jeg er vant til at tilbehøret er enten rødbeter og poteter eller poteter og kålrabistapp.

Klem Pink Lady

Monicas sa...

flink du er til å sylte...innom for å høre at dere har det fint.

Ellemeller sa...

*s* EG òg elskar spekesild, det er det beste!
Då er var lita (ca 8 år) sa eg til bestefar: "om eg skal ete meg ihjel på noko so må det bli spekesild"

Herleg med heimelaga rødbeter då!

Anita

Kathleen sa...

Jeg har lagt en elsk på bordet og spesielt ideen om å dele det i to! Lurer på om jeg ikke skal herme litt der :D Hvordan fikk du festet det i veggen?

hvitstil.com/Christine sa...

Vi boret en trekloss i veggen, og så boret jeg en skrue gjennom bordplaten og i klossen.

Bea sa...

hihi herlig bilde av lille frøkna di:o) Hun begynner å stor nå. (Jeg har ei jente på nesten samme alder. :o)

Var det vanskelig å lage rødbetter på glass? Hadde tenkt å lage noen glass etter å ha vært inn på bloggen til pepperkværna:o)

klem Bea

Anne sa...

Du er jaggu flink... :)

hvitstil.com/Christine sa...

Veldig lett å lage!!! Jeg la ett brett på benken fordi jeg ikke skulle søle rødbet-saus. Gikk helt fint-ikke noe gris. Jeg har ikke smakt enda....en uke til!

Anonym sa...

Så fin blogg du har.Synes det er så fint med hvitmalte vegger og tak. På det bildet av Celine i kamara synes jeg gulvet deres ser stilig ut. Hva kan jeg og gjøre for å få gulvet mitt til å se slik ut? :)
Hilsen karianne

hvitstil.com/Christine sa...

Gulvet er malt med hvit blank skipsgulvmaling.
Christine

Anette {foreldremanualen} sa...

He he - herlige Celine bilde! ;-)

Mia sa...

Du har gjort det som jeg enda ikke har gjort i høst, men har så absolutt planer om... nemlig å sylte rødbeter. Jeg elsker syltede rødbeter, og det er jo så greit å sylte selv. Ekstra moro er det også når jeg kan gå å hente rødbetene som skal syltes i hagen min... *kremt* (og litt stolt her...) I år er rødbetene så store og fine (de har nok litt det våte sommerværet bedre enn jeg har gjort). Så hyggelig at du liker kjøkkenhagen min og viser til den i innlegget under her (litt stolt igjen... hihii). Og rødbetene dine, jeg regner med at de smakte akkurat slik hjemmesyltede rødbeter skal gjøre!