torsdag, oktober 08, 2009

Ilva

Da Husbonden og jeg skulle flytte til Nesøya hadde vi nesten ingen møbler. Dem hadde vi solgt til mannen som kjøpte vår leilighet. Vi måtte ha så og si ALT nytt. Jeg hadde kommet over danske ILVA og forelsket meg i en spisestue derfra.
Så vi bestilte flybiletter til København og tok taxi til ILVA. Vi handlet møbler/lamper/krushunder og lenkemenn til halve huset. Ilva var hjelpsomme og trakk fra moms i butikken. Varene leverte ILVA til ett shippingfirma i Køben, som igjen fraktet dem til Oslo. Etter 2-3 dager fikk vi beskjed omå betale moms og toll. Og da gikk det bare en dag før møblene var på døren hos oss!
Ilva er nok hakket dyrere enn IKEA, men de har litt andre ting. Jeg er jo glad i litt gammeldagse møbler- det har ikke IKEA.
Både husbonden og jeg var utrolig fornøyd med prosessen, og kommer garantert til å reise dit igjen. Mitt heteste tips må være å forberede seg godt og ta mål av huset og se gjennom katalogene deres slik at man vet hva man ser etter.

Bildene er i dag fra Ilva.dk. Jeg drømmer om sofaen på øverste bilde. Spisebordet og skoskapet har vi kjøpt.
Ilva leverer nå til utlandet fra sin webshop- det gjorde de ikke da vi var der :)

Christine

21 comments:

Bette sa...

Nydelig sofa! Med en familie på fem,så er jeg ganske fornøyd med hjørnesofaen fra Ektorp! Der får vi plass hele gjengen når vi skal kose oss foran tven i helgene:o)(og ikke minst så kan vi vaske trekkene!!!!)
Kos deg videre i Nord!

Klem fra Bette!

Landstil sa...

Nyydelige møbler!
Sofaen var såå fin og spisestuen ver nyydelig!!!

Takk for godt tips!

Photo-Me-Life sa...

Nei se der, der er jo sofaen min, jeg har jo helt prikk lik!!! Pst: Den er god så go for it!

C ♥ sa...

Jøsses. Takk for bra tips. Hørtes jo ut som det gikk veldig greit. Ilva har kjempe masse fint, og kunne godt tenkte meg noe derfra...

Ha en super torsdag.
klem C ♥

Camilla sa...

Nydelige møbler. Kjenner godt til Ilva siden halve slekten min er fra Danmark, og de har så utrolig mye lekkert =)

Villa von Krogh sa...

Så smart! :)Sofaen er kjempefin.

Ha en fin dag! Vi sees i morgen. Jeg gleder meg masse. Klem A

Anonym sa...

Takk for tipset, skal ut å handle møbler til nytt hus i disse dager..
-skal sjekke dette!
Har også funnet denne sofa-modellen hos Trendmøbler.no i Skien til en veldig fin pris:-)
ha en fin dag, klem Hege.

Klaffen sa...

Sånn sofa har jeg hatt:) Den er ekstremt god å sitte i... lenge!De herlige andeduns putene kan man faktisk bli avhengig av;) Jupp, skal man handle stort som dere gjorde er ett hett tips å bruke tid, ta mål og følge magefølelsen. klem til deg

Lykkeliten sa...

Takk for tipset, jeg skal definitivt lete litt blandt deres møbler. Bildene du viser er jo rålekre :-)

Psst, jeg har en liten gavetrekning på gang i min blogg i dag.....

My home is my Castle sa...

Jeg er og glad i ILVA :) Pleier å innom i Århus når vi reiser over dammen. Ikke så langt å kjøre fra Hirtshals, det går så fort atte ;)
Den spisestuen dere har er bare såå lekker og skulle gjerne hatt den ;)Kikket på den flere ganger :))

Klem,Kari

Anonym sa...

Hei Christine!
Fin blogg du har, mange gode tips å hente. Du virker som et raust og positivt menneske, blir glad av å lese bloggen din. Ble litt nysgjerrig på denne ILVA, og det var jammen en super butikk, masse fint!! Men hva om du får feil varer eller at det mangler noe, noe er ødelagt o.l. Hva gjør man da, blir det ikke mye brydderi?

Og til slutt, hva kommer tollen på sånn ca?

Hilsen Hilde

Beate, A Brighter Day sa...

Takk for tips! Jeg drømmer jo om den sofaen, jeg også... Sååå fine!

Ha en fin ettermiddag :) Klem

Martine Marbel sa...

Hei!

Så utrolig hyggelig bloggen din er! Veldig koselig å lese her:)

-Martine

Anonym sa...

Jeg har to slike sofaer, og det er jeg glad for, for ellers hadde det blitt kamp om hvem som skulle ta middagsluren i den. kjempegode å sitte i er de også. Koselig blogg du har!
Hilsen Lisbet

Ocean showroom sa...

For et bra tips! Møblene var kjempefine! Går og tenker veldig på skoskap om dagen...:)

Ha en fortsatt fin dag!
Klem, Lene

Emmas utsikt sa...

Veldig fint. Skal sjekke siden dems. Takk for tipset. :)

Therese sa...

Tips:
Jeg vet ikke om det er noe billigere å handle her, men FYI har Ilva åpnet møbelhus rett utenfor Malmø i Sverige, langs E6. Kjørte forbi der for et par dager siden. Er jo litt enklere kanskje for noen å komme seg dit, og det er jo mulig at det er noen kr å spare i kursdifferanse. Sjekk www.ilva.se

Hilsen
Therese

Therese sa...

Dette er drømmen min også. Danmark, shopping og kontainer hjem ;) Men ble det ikke forferdelig dyrt? Ser for meg at det må koste utrolig mye å leie kontainer, betale moms og alt som følger med. Men som du sier, man får jo tak i litt andre møbler enn det Ikea fører.

Koselig å høre at dere har hatt en fin ferie. Gud bedre så stor Celine begynner å bli. Nydelige jenta :)

Pink lady sa...

Veldig flotte møbler, takk for tips om butikk. Skal sjekke den ut når jeg er ferdig med ferien! ;)

Klem Pink Lady

Sofsen sa...

Denne bloggen er så fantastisk herlig og fin!

Anonym sa...

kjøpte sofaen fra ilva i fjor på nettet, greit nok. shipping tror jeg var et sted mellom 2-3000. Måtte først betale norsk moms før jeg fikk igjen den danske men det gikk problemfritt. Dunputene er nydelige og jeg er veldig fornøyd med sofaen. Eneste bemerkningen jeg har er at fraktselskapet bare satte sofaen fra seg utenfor døren, uten å gi beskjed. Sofaen var pakket inn i plast, men alikevel.

Lykke til :)