søndag, oktober 04, 2009

Søndag i Nord

Om mulig har idag vært enda flottere enn i går. Vi har gått tur i fjæra, vært i bursdag og bare kost oss.
Jeg får veldig hjemlengsel av å være her på slike dager. Det er vakkert. Får meg til å gå rundt å nynne på denne sangen :)

Barndomsminne fra Nordland


Å, eg veit meg eit land
langt der oppe mot nord
med ei lysande strand
mellom høgfjell og fjord.
Der eg gjerne er gjest,
der mitt hjarta er fest
med dei finaste band.
Å eg minnest så vel dette land.

Der eit fjell stig mot sky
med si krona av snø,
og i lauvklednad ny
det seg speglar i sjø.
Og det smiler mot strand
med si bringe i brann
i den solklåre kveld:
Å eg minnest så vel dette fjell!

Denne heim er meg kjær
som den beste på jord.
Han mitt hjarta er nær,
denne fjetrande fjord,
og det målande fjell
og den strålande kveld
hugen leikar, ja leikar på deim:
Å eg minnest så vel denne heim!

Og eg lengtar så titt
dette landet å sjå,
og det dreg meg så blidt,
når eg langt er ifrå.
Med den vaknande vår
vert min saknad så sår,
så mest gråta eg kan.
Å eg minnest så vel dette land.


Jeg fant en lydfil på nett, ikke den fineste versjonen jeg har hørt, men teksten er nydelig.



Her er Celine på "Mor I Nord" sitt landsted. Det er snart ferdig reparert etter den vannvittige vannlekasjen som var der i julen.

I morgen skal jeg på bloggtreff her i Narvik! GØY!
Christine

Posted by Picasa

19 comments:

Anonym sa...

Ja nord-norge er vakkert! Er selv nordlending og fikk en smule hjemlengsel når jeg så bildene nordfra! Kos deg på ferie i Narvik! Du har en kjempefin blogg som er utrolig inspirerende og som jeg ofte er innom! Hilsen Linn

Randi sa...

Utrolig fin de strikkeklærne til Celine. Søt jente også:o)

Kos dere i nord!

Anita sa...

Så nydeleg bilete av Celine i naturen i nord!:)

Familien Tuv sa...

Hærlig bilde fra fjæra,- julekort?! Klem og hils alle kjente:)

Villa von Krogh sa...

Så fint bilde av Celine!
Kos dere videre. :)
Klem Anine

Monicas sa...

vet du Christine; denne sangen ska æ fremføre i bunad i en katedral i italia på fredagskveld...send mæ en tanke da:) så koselig med bloggtreff når du e i nord..ha en flott kveld med dine..

Christina sa...

Glede meg til å møte deg og kanskje Celine også;)

Nydelige bilder fra dagen deres idag:)Vi ses...Klem til deg.

Oss på Tverråmoen sa...

Hjemlengsel til nord sliter jeg OFTE med. Nord Norge er utrolig vakkert!! :)
Kos dere mye i nord!

Karianne og Vegard (veien til hjertet) sa...

Så utrolig fint det øverste bildet var!Skjønner du savner nordnorge når jeg så det. Og de strikkaklærne var nydelige:)

Ha en fin søndagskveld(det som er igjen av den:))

klemmer fra karianne

GRACE sa...

Hei!
Har fulgt bloggen din en stund og må innrømme at jeg gleder meg til å lese nye innlegg! Kommentarer har det imidlertid blitt dårlig med, men det skal jeg prøve å gjøre noe med:)
Håper dere får en strålende uke!

Monja sa...

Nord Norge er vakkert...jeg var i Forsvaret etter videregående.og var stasjonert på Setermoen....og ilpøet av det året ble det noen turer til Narvik, og Tromsø....er veldig glad for å ha fått oppleve et år i nord, en vakker landsdel...som jeg gjerne besøker igjen....klemmer fra Monja...ps Celine er nyyyydelig...og så vakkert strikketøy...synes det er så pent på små. "rent" og "delikat". Ingenting er som pent hjemmestrikket.

Pink lady sa...

Takk for kommentar!

Ser ut som at dere har det helt fantastisk. Jeg har hørt at Nord Norge skal være noe for seg selv, så det blir nok en Norgesferie etterhvert;) Og så er det alltid noe spesielt med ens hjemsted.. Sånn er det for alle..

Kos deg på bloggetreff.

Klem PInk Lady

Nina og cocobongoo sa...

Så flotte bilder av herlig natur og en fantastisk skjønn jente:)
Kos deg på ferie:)
klem
Nina

Ocean showroom sa...

Vilket härligt kort på Celine! jag är också hemma hos mor i sverige. Mysigt!! Ha det så kul på bloggträff! kram alexandra

Beate sa...

Det er tydelig at Celine også er henrykt over den Nord-Norske naturen. Fantastisk flott bilde:-)

Lykkelita sa...

Gulvet til tante er jo blitt sååå lekkert:) Gleder meg til å se alt etterhvert. Sees seinere. Klem!

Havets Datter sa...

Hei!
Nå har jeg pimpet brannslukkeren min ;) Det var et supert tips!
Ta gjerne en titt om du vil.

Kos deg i Nord!

Hilsen Karina

I de dype skoger sa...

Celine er bare helt nydelig!

Beate, A Brighter Day sa...

Sååå fine bilder og nydelig tekst. Kos dere videre :)