fredag, oktober 03, 2008

Oppskrift på veldig saftige anisbrød/ Laupe

Klart jeg deler oppskriften på anisbrødet. Kjempegodt er det. Aller best med smør og brunost.

"The tastiest sort of pie requires lots of honey" sier Ole Brum til Nasse. Dette er kokeboken jeg samler de beste oppskriftene i. Kun kremen av oppskrifter "makes the cut" her.


ANISBRØD/ LAUPE

1 kg mel
450 gram hveteblandet rug
150 gram smeltet smør
300!!! gram sirup
1 1/2 ts salt
1 pk anisfrø
100 gram gjær
1 liter melk

Bland det tørre, varm halvparten av melken, smelt smør, bland i kalde melken og sirup. Ha i gjær, men pass på at melkeblandingen ikke er for varm for gjæren.
Heve
Rull ut 12 store boller av deigen
Heve
175 grader i 20 minutter. Skal ikke pensles med egg.

Oppskriften som jeg har fått via via via sier ikke noe om heve tid, men jeg tok en halvtime før utrullingen og en halv time etter.

8 comments:

Ramme Alvor sa...

Den såg veldig deileg ut. Slit litt med anis og kan ikkje hugse nokon gong å ha smaka slike brød nokon gong. Noterar meg oppskrifta. Så vert det nok anisbollar her også for fyrste gong :)

R.A.

by Siv sa...

Takk takk for oppskrift, den noterer jeg meg med en gang hurra!
Elsker boller med smør og brunost.
Mine to små elsker også det barneprogrammet, de er så skjønne når de synger med og danser litt hihi. Vet du forresten hva programmet heter? Har ikke fått det med meg. Er jo ganske likt teletubbies
Ha en superduper helg
*Siv*

hvitstil.com/Christine sa...

Hei Siv

Programmet heter Drømmehagen. In the night garden på engelsk tror jeg. Du burde prøve disse bolle/brødene. De er fantastisk!

Klem og god kveld.
Christine

by Siv sa...

Du spørsmål : hveteblandet rug. Er det noe hokus pokus, eller er det den vanlige i butikken?
Skriver handleliste til i morgen, er altfor glad i å bake. Må gjøre det, bare må gjøre det :)
*Siv*

Anonym sa...

å ramlet netopp overbloggen din! velkommen hjem sier jeg bare. Vi har akkratsamme stil! forutenom at jeg er fortsatt student og ikkehar råd til alle de fine tingene som du har. men jeg hvet hva jeg vil ha, så samler opp litt etter litt. Har funnet masse inspirasjon i bloggen din! den stolen du har i lese hjørnet er min drømmestol:)

Har du noen gode tips om hvordan jeg kan kome igang med brodering? har lyst å brodere slike spisebriker i julegave til familien! :)

Klem Therese

Huset på toppen sa...

Hmmm, det så utrolig godt ut!! Denne oppskriften må prøves. Vi smakte anis kringe på Sunnmøre for noen år siden, og de var veldig goe med brunost på.Og det er sikkert disse og??

Ønsker deg en riktig fin helg!

Prinsesse Elin sa...

Måtte bare innom deg for å ønske deg en fin fin lørdag og ei flott helg. Masse gode klemmer fra Elin:O)

Sonja sa...

Supert Christine :0)Jeg har prøvd i lengre tid å finne oppskriften på laupe. Nå skal jeg prøve å bake disse. Kanskje de smaker like godt som hos baker`n hjemme i Narvik. Hvor kjøper du hveteblandet rug?